Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hans Jonas a problém zla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73595837" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73595837 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hans Jonas a problém zla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V kapitole Hans Jonas a problém zla představuje Martin Jabůrek Jonasovu spekulativní teologii a ukazuje, že ji nelze nahlížet jako nějakou teologickou odbočku v celku Jonasova filosofického díla, ale že jeho pojetí bezmocného Boha představuje východisko jeho imperativu odpovědnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Hans Jonas and the Problem of Evil

  • Popis výsledku anglicky

    Martin Jabůrek, in his chapter Hans Jonas and the Problem of Evil, gives an analysis of Jonas’ concept of evil in the context of other attempts to solve the problem. The philosophical problem of evil was constituted in the 18th century against a background of the contrast between the concept of an omnipotent, omniscient, and benevolent God and the experience of world evil. The question of how a good God can do evil has become the central question of theodicy. The emphasis on the so-called argument of evil has gradually led to the fact that God has faded from the thought of the evil problem. The problem of theodicy is becoming increasingly anthropodic. After experiencing the Holocaust, it is clear that the question is no longer about how God can do evil, but rather how it is possible for one to commit evil. Jonas’ concept of God after Auschwitz is a kind of weak theodicy. At the same time, his theodicy is surprisingly one of the few theodicies that emerged after the Second World War. In Jonas’ “speculative theology”, God is no longer a transcendent entity but is undergoing an experience of an “odyssey of time”. In creation, he has given up his power and has given himself completely to the world, so that he cannot guarantee the success of the project of creation any more: the destiny of the world and of God himself (immanent in it) is then in the hands of the creation itself, meaning in the hands of humankind. Genesis of life is a consequence of God’s self-giving and was expected by him, but it has the character of a fortuity.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Filosofie Hanse Jonase

  • ISBN

    978-80-7007-601-9

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    81-88

  • Počet stran knihy

    277

  • Název nakladatele

    Filosofia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly