Hans Jonas a problém zla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73595837" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73595837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hans Jonas a problém zla
Popis výsledku v původním jazyce
V kapitole Hans Jonas a problém zla představuje Martin Jabůrek Jonasovu spekulativní teologii a ukazuje, že ji nelze nahlížet jako nějakou teologickou odbočku v celku Jonasova filosofického díla, ale že jeho pojetí bezmocného Boha představuje východisko jeho imperativu odpovědnosti.
Název v anglickém jazyce
Hans Jonas and the Problem of Evil
Popis výsledku anglicky
Martin Jabůrek, in his chapter Hans Jonas and the Problem of Evil, gives an analysis of Jonas’ concept of evil in the context of other attempts to solve the problem. The philosophical problem of evil was constituted in the 18th century against a background of the contrast between the concept of an omnipotent, omniscient, and benevolent God and the experience of world evil. The question of how a good God can do evil has become the central question of theodicy. The emphasis on the so-called argument of evil has gradually led to the fact that God has faded from the thought of the evil problem. The problem of theodicy is becoming increasingly anthropodic. After experiencing the Holocaust, it is clear that the question is no longer about how God can do evil, but rather how it is possible for one to commit evil. Jonas’ concept of God after Auschwitz is a kind of weak theodicy. At the same time, his theodicy is surprisingly one of the few theodicies that emerged after the Second World War. In Jonas’ “speculative theology”, God is no longer a transcendent entity but is undergoing an experience of an “odyssey of time”. In creation, he has given up his power and has given himself completely to the world, so that he cannot guarantee the success of the project of creation any more: the destiny of the world and of God himself (immanent in it) is then in the hands of the creation itself, meaning in the hands of humankind. Genesis of life is a consequence of God’s self-giving and was expected by him, but it has the character of a fortuity.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Filosofie Hanse Jonase
ISBN
978-80-7007-601-9
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
81-88
Počet stran knihy
277
Název nakladatele
Filosofia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—