Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Perspectives on Photographic Vision with Early Heidegger: Enactment, Ontology, Practice, and Theory

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F20%3A10422072" target="_blank" >RIV/00216208:11240/20:10422072 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sopiaSiIA5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sopiaSiIA5</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Perspectives on Photographic Vision with Early Heidegger: Enactment, Ontology, Practice, and Theory

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Although Heidegger mentioned photography in Kant and the Problem of Metaphysics, his image theory developed in that book has not yet been considered in the light of photography&apos;s intrinsic connection with the photographic act, which I wish to put special emphasis on in this paper. Using Heidegger&apos;s interpretation of Kant, I will first examine photographic seeing from an ontological point of view. Then, mirroring a tension in Heidegger&apos;s early focus between a transcendental approach and the primacy of practice thesis as suggested by William Blattner, and following on from William J. Nieberding&apos;s use of certain passages from Being and Time as applied to photography, I will further investigate the primordial practical context in which photographic vision emerges, which will help consider photographic vision as resulting from a specific shift of attitude. However, as William McNeill explains, Heidegger&apos;s idea of a change-over (Umschlag) in seeing from initial practical sight to that of theory includes an autonomous source of the origination of theoretical vision. Thus, if photographic vision is to be considered genuinely theoretical, this compels us to explore the &apos;inner source&apos; of seeing photographically, which I will argue depends on photographers&apos; understanding of camera vision.

  • Název v anglickém jazyce

    Perspectives on Photographic Vision with Early Heidegger: Enactment, Ontology, Practice, and Theory

  • Popis výsledku anglicky

    Although Heidegger mentioned photography in Kant and the Problem of Metaphysics, his image theory developed in that book has not yet been considered in the light of photography&apos;s intrinsic connection with the photographic act, which I wish to put special emphasis on in this paper. Using Heidegger&apos;s interpretation of Kant, I will first examine photographic seeing from an ontological point of view. Then, mirroring a tension in Heidegger&apos;s early focus between a transcendental approach and the primacy of practice thesis as suggested by William Blattner, and following on from William J. Nieberding&apos;s use of certain passages from Being and Time as applied to photography, I will further investigate the primordial practical context in which photographic vision emerges, which will help consider photographic vision as resulting from a specific shift of attitude. However, as William McNeill explains, Heidegger&apos;s idea of a change-over (Umschlag) in seeing from initial practical sight to that of theory includes an autonomous source of the origination of theoretical vision. Thus, if photographic vision is to be considered genuinely theoretical, this compels us to explore the &apos;inner source&apos; of seeing photographically, which I will argue depends on photographers&apos; understanding of camera vision.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kunstiteaduslikke Uurimusi

  • ISSN

    1406-2860

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4, Special Issue SI

  • Stát vydavatele periodika

    EE - Estonská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    91-106

  • Kód UT WoS článku

    000602586700006

  • EID výsledku v databázi Scopus