Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Towards a Logic of Place of Photographing: Perspectives with Nishida Kitarō

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F21%3A10425454" target="_blank" >RIV/00216208:11240/21:10425454 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Zu einer Ort-Logik des Fotografierens: Perspektiven mit Nishida Kitarō

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Für den detaillierten Abstrakt, verweise ich auf die englisch-sprachige Fassung unten.

  • Název v anglickém jazyce

    Towards a Logic of Place of Photographing: Perspectives with Nishida Kitarō

  • Popis výsledku anglicky

    This paper offers a sketch of a philosophical theory of photographing, based on an application of Nishida Kitarō&apos;s middle and later philosophy. More specifically, Nishida&apos;s idea of a logic of place (場所的論理) will play a central role in developing a topological theory of the practice of photography.The article will focus on certain relevant &quot;places&quot; in which photography emerges: the camera, the photographer, and the situation in and out of which photographs are created. Following Nishida&apos;s logic, the aforementioned places will be thought of both as independent and as correlated with one another. Furthermore, the difference between the technological mode of seeing of the apparatus and the bodily mode of seeing of the photographer will be discussed in greater detail, to which end Nishida&apos;s idea of reflection (映し), as well as his discussion of tools (道具) will be of import. In order to further cast light on our understanding of the photographic practice, concepts from Nishida&apos;s later thought, including the historical world (歴史的世界), from the made to the making (作られたものから作るものへ), as well as acting intuition (行為的直観) will be put to critical discussion. While it can be said that photographs are always reproductions of something that (historically) already exists, they at the same time represent a creation of something entirely new. Photographing involves both acting and seeing. The challenge posed to photographers is thus to identify something photographically relevant (seeing ) and to respond to it (acting ). At the same time, a photographer&apos;s inter-dependence with his or her environment allows for interpreting the photographic seeing as being triggered by actions (or events) within the given situation, which do not entirely depend on the photographer. Insofar as the photographic practice is also characterized by a specific temporality, a brief discussion of such a temporality shall, at the end of this paper, complement the topological theory. For this purpose, Nishida&apos;s theory of time, especially his concepts of the eternal now (永遠の今) and the discontinuous continuity (非連続の連続) will be applied.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Transitions: Crossing Boundaries in Japanese Philosophy

  • ISBN

    979-8709-1009-23

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    283-315

  • Počet stran knihy

    433

  • Název nakladatele

    Chisokudō Publications

  • Místo vydání

    Nagoya

  • Kód UT WoS kapitoly