Konkrét, koncept a generativnost v umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10456520" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10456520 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konkrét, koncept a generativnost v umění
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je výstupem z konference, která se u příležitosti 55. výročí založení uměleckého sdružení Klub konkretistů snažila reflektovat aktuální význam a snahy konkrétního umění. Východiskem je tu rekapitulace historického důvodu ustavení konkrétního umění v českém umění (odmítání surrealistické narativnosti, expresionistického akcentování emocí a impresionistického či realistického vyhledávání senzuálních impulzů tvorby) a připomenutí jeho obsahu, který představovaly díla založená na velmi autonomní, dokonce experimentální práci s výtvarnými prostředky. Taková tvorba otevírala nové prostory pro estetické vnímání a obnovovala pružnost lidské mysli. Základem se stávaly racionální úvahy o tvarech a barvách, kompozičních alternativách a o otevřených procesech, proměnlivosti a pohyblivosti uměleckých děl; umělci také často zkoušeli dosud nepoužívané materiály a výrobní postupy. V šedesátých letech se konkretismus dostal do souběhu s minimalismem, který radikální redukcí tvarů inicioval přesvědčení, že idea díla je vším a jeho definitivní realizace je jen možným důsledkem. Tato "konceptualizace" umění souzněla s postupy konktretismu. V posledních dvou desetiletích se konkretismus překrývá s pojetím počítačové generativnosti jako nového uměleckého přístupu.
Název v anglickém jazyce
Concrete, concept and generativity in art
Popis výsledku anglicky
The article is an output from a conference that, on the occasion of the 55th anniversary of the founding of the art association Concretists Club, tried to reflect the current meaning and efforts of concrete art. The starting point here is a recapitulation of the historical reason for the establishment of concrete art in Czech art (rejection of surrealist narrative, expressionistic accentuation of emotions and impressionistic or realistic search for sensual impulses in creation) and a reminder of its content, which was represented by works based on highly autonomous, even experimental work with creative means. Such creation opened new spaces for aesthetic perception and restored the flexibility of the human mind. Rational considerations of shapes and colors, compositional alternatives and open processes, changeability and mobility of works of art became the basis; artists also often experimented with hitherto unused materials and production methods. In the 1960s, concretism coincided with minimalism, which, through a radical reduction of forms, initiated the belief that the idea of a work is everything and its final realization is only a possible consequence. This "conceptualization" of art resonated with the practices of concretism. In the last two decades, concretism overlaps with the concept of computer generativity as a new artistic approach.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Cesty konkrétního umění dnes: teoretická zamyšlení k 55. výročí založení Klubu konkrétistů
ISBN
978-80-908335-2-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
14-23
Název nakladatele
KK3
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Hradec Králové
Datum konání akce
7. 10. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—