Síly hudby: k Ajvazovu pojmu síly perspektivou hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10467795" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10467795 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Síly hudby: k Ajvazovu pojmu síly perspektivou hudby
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zamýšlí nad fenoménem síly ve filosofickém a literárním díle Michala Ajvaze, a to v kontextu hudby; jako vodítko si bere úryvek z Ajvazova prozaického díla Bílí mravenci. Studie se snaží nejprve předvést pojem síly v jeho obecnosti, posléze tímto pojmem ozřejmit určitý charakter hudby a možnost, jak hudbu chápat. Fenomén síly je tak nejprve ukázán jako jeden ze základních momentů nejnižších vrstev zkušenosti a vyvstávání smyslu vůbec. Silový způsob vyvstávání a dávání (se) smyslu se ukazuje jako nevěcný jednotící tah. Tento způsob je dále prozkoumáván srovnáváním zrakové a zvukové zkušenosti - zvukové útvary jsou zkoumány co do možnosti ukázat se ve svém aspektu nevěcného způsobu dávání smyslu. Odtud se přechází k hudbě jakožto oblasti ryze nevěcné a silové zvukové zkušenosti. Hudba se ukazuje jako síla, která tvoří samu sebe a na niž jsou umělec i posluchač účastni jen jako participanti. Hudba se tak otevírá jako oblast, v níž můžeme zakusit silovou, dynamickou stránku světa.
Název v anglickém jazyce
Forces of Music: On Ajvaz's Concept of Force Through the Perspective of Music
Popis výsledku anglicky
The study reflects on the phenomenon of force in the philosophical and literary work of Michal Ajvaz, in the context of music; it takes as a guide an excerpt from Ajvaz's prose work The White Ants. The study seeks first to present the notion of force in its generality, then to use this notion to illuminate the particular character of music and the possibility of understanding music. The phenomenon of force is thus first shown as one of the fundamental moments of the lowest layers of experience and the emergence of meaning in general. The forceful way of emerging of meaning is shown to be an non-objective unifying pull. This way is further explored by comparing visual and auditory experience - sound formations are examined as to their possibility of showing up in their aspect of the non-objective way of emergence of meaning. From there, the focus moves to music as a purely non-objective and forceful area of sound experience. Music is shown to be a self-creating force in which both performer and listener are only participants. Music thus opens up as a realm in which we can experience the forceful, dynamic side of the world.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ročenka pro filosofii a fenomenologický výzkum
ISBN
978-80-7476-270-3
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
179-199
Počet stran knihy
250
Název nakladatele
Togga
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—