Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Síly hudby: k Ajvazovu pojmu síly perspektivou hudby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10467795" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10467795 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Síly hudby: k Ajvazovu pojmu síly perspektivou hudby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zamýšlí nad fenoménem síly ve filosofickém a literárním díle Michala Ajvaze, a to v kontextu hudby; jako vodítko si bere úryvek z Ajvazova prozaického díla Bílí mravenci. Studie se snaží nejprve předvést pojem síly v jeho obecnosti, posléze tímto pojmem ozřejmit určitý charakter hudby a možnost, jak hudbu chápat. Fenomén síly je tak nejprve ukázán jako jeden ze základních momentů nejnižších vrstev zkušenosti a vyvstávání smyslu vůbec. Silový způsob vyvstávání a dávání (se) smyslu se ukazuje jako nevěcný jednotící tah. Tento způsob je dále prozkoumáván srovnáváním zrakové a zvukové zkušenosti - zvukové útvary jsou zkoumány co do možnosti ukázat se ve svém aspektu nevěcného způsobu dávání smyslu. Odtud se přechází k hudbě jakožto oblasti ryze nevěcné a silové zvukové zkušenosti. Hudba se ukazuje jako síla, která tvoří samu sebe a na niž jsou umělec i posluchač účastni jen jako participanti. Hudba se tak otevírá jako oblast, v níž můžeme zakusit silovou, dynamickou stránku světa.

  • Název v anglickém jazyce

    Forces of Music: On Ajvaz's Concept of Force Through the Perspective of Music

  • Popis výsledku anglicky

    The study reflects on the phenomenon of force in the philosophical and literary work of Michal Ajvaz, in the context of music; it takes as a guide an excerpt from Ajvaz&apos;s prose work The White Ants. The study seeks first to present the notion of force in its generality, then to use this notion to illuminate the particular character of music and the possibility of understanding music. The phenomenon of force is thus first shown as one of the fundamental moments of the lowest layers of experience and the emergence of meaning in general. The forceful way of emerging of meaning is shown to be an non-objective unifying pull. This way is further explored by comparing visual and auditory experience - sound formations are examined as to their possibility of showing up in their aspect of the non-objective way of emergence of meaning. From there, the focus moves to music as a purely non-objective and forceful area of sound experience. Music is shown to be a self-creating force in which both performer and listener are only participants. Music thus opens up as a realm in which we can experience the forceful, dynamic side of the world.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Ročenka pro filosofii a fenomenologický výzkum

  • ISBN

    978-80-7476-270-3

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    179-199

  • Počet stran knihy

    250

  • Název nakladatele

    Togga

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly