Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Initial perception of the mentoring role and related mentors' approach of autonomy support or control in formal youth mentoring relationships

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10469446" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10469446 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=urC1nY4uvz" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=urC1nY4uvz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/jcop.23004" target="_blank" >10.1002/jcop.23004</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Initial perception of the mentoring role and related mentors' approach of autonomy support or control in formal youth mentoring relationships

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mentors&apos; initial perceptions of the mentoring role in formalyouth mentoring bonds; and the subsequent characteristicsof autonomy support or autonomy control in mentoringinteractions developed by mentors after 5 months ofmentoring experience are discussed in this paper. The datais drawn from a longitudinal phenomenological studyconducted in the Czech mentoring scheme between 2010and 2017. In-depth semi-structured interviews were col-lected with 10 mentoring matches over 1 year of mentoringinvolvement. The results of Interpretive phenomenologicalanalysis showed differences in mentors&apos; initial perceptions ofthe role, and related autonomy-supportive or autonomy-controlling characteristics in mentors&apos; approach. The benefitsand risks of resulting autonomy support or control inmentoring interactions are discussed. The results argue forthe theoretical conceptualisation of a child-centred perspec-tive in youth mentoring that aims at mentees&apos; support ofautonomy, active agency and empowement, thus arguing forfurther in-depth exploration of natural mentoring principlesin child-centred perspective, supporting approaches such asyouth-initiated mentoring, and broadening the discussion ongood evidence-based mentoring practice in the EU context.

  • Název v anglickém jazyce

    Initial perception of the mentoring role and related mentors' approach of autonomy support or control in formal youth mentoring relationships

  • Popis výsledku anglicky

    Mentors&apos; initial perceptions of the mentoring role in formalyouth mentoring bonds; and the subsequent characteristicsof autonomy support or autonomy control in mentoringinteractions developed by mentors after 5 months ofmentoring experience are discussed in this paper. The datais drawn from a longitudinal phenomenological studyconducted in the Czech mentoring scheme between 2010and 2017. In-depth semi-structured interviews were col-lected with 10 mentoring matches over 1 year of mentoringinvolvement. The results of Interpretive phenomenologicalanalysis showed differences in mentors&apos; initial perceptions ofthe role, and related autonomy-supportive or autonomy-controlling characteristics in mentors&apos; approach. The benefitsand risks of resulting autonomy support or control inmentoring interactions are discussed. The results argue forthe theoretical conceptualisation of a child-centred perspec-tive in youth mentoring that aims at mentees&apos; support ofautonomy, active agency and empowement, thus arguing forfurther in-depth exploration of natural mentoring principlesin child-centred perspective, supporting approaches such asyouth-initiated mentoring, and broadening the discussion ongood evidence-based mentoring practice in the EU context.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Community Psychology

  • ISSN

    0090-4392

  • e-ISSN

    1520-6629

  • Svazek periodika

    51

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    3265-3288

  • Kód UT WoS článku

    000930618000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85147586778