Piazzovy brýle. Malířův autoportrét?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F17%3A10375147" target="_blank" >RIV/00216208:11260/17:10375147 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Piazzovy brýle. Malířův autoportrét?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na často užívaný motiv v díle Paola Piazzy a to konkrétně motiv brýlí odložených na uchu. Někteří badatelé se domnívají, že by se mohlo jednat o signaturu či autoportrét Paola Piazzy. Je známo z dochovaných účtů, že Paolo Piazza brýle nosil. Zajímavý je ovšem i fakt, že Benátky, odkud Piazza pocházel, byly dlouhou dobu jediným producentem brýlí. Mohl Paolo Piazza spojit zde svůj osobní znak a místo původu? Brýle v Piazzově díle se vyskytují převážně u postavy staršího muže bez vousů s prořídlými vlasy. Jak víme, Paolo Piazza byl členem řádu kapucínů a ti nosili vousy povinně. Proč by se tedy znázorňoval ve svém autoportrétu bez vousů? Odpověď nalezneme v jeho signatuře. Řeholním jménem byl tento malíř Cosma da Castelfranco, převážně se však podepisuje monogramy svého civilního jména P.P.P., neboli Paolo Piazza Pinxit, tudíž by se mohl na obrazech ztvárňovat rovněž bez znaků kapucínského řádu. Motiv brýlí na dílech Paola Piazzy by mohl být tedy nejen jeho podpisem, či osobním znakem, ale postava s brýlemi by rovněž mohla být jeho autoportrét.
Název v anglickém jazyce
Piazza's spectacles. A self-portrait of the painter?
Popis výsledku anglicky
This article focuses on a motif that is frequently used in the oeuvre of Paolo Piazza, that of spectacles dangling from the wearer's ear. Some researchers believe that this may have been a kind of signature or self-portrait of Piazza. From surviving accounting records we know that Piazza wore spectacles. However, it is also interesting that Venice, where he came from, was for a long time the only place where spectacles were manufactured. Could Paolo Piazza have linked this personal sign of his with his place of origin? In most of the occurrences of spectacles in Piazza's works they are worn by the Figure of an older man without a beard and with thinning hair. As we know, Paolo Piazza was a member of the order of Capuchins, for whom beards were obligatory. Why, then, would he have depicted himself in his self-portrait without one? The answer can be found in his signature. The religious name of this painter was Cosma da Castelfranco, but he mostly signed his works with the monogram of his civil name P.P.P., i.e. Paolo Piazza Pinxit, and so he could have represented himself in his paintings without the signs of the Capuchin order as well. The motif of the spectacles in the works of Paolo Piazza may therefore have been not only a signature or personal sign, but the Figure with spectacles may also have been his self-portrait.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků z mezinárodní konference studentů doktorských programů Obsah - forma
ISBN
978-80-87922-10-1
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
157-165
Název nakladatele
Katolická teologická fakulta, Univerzita Karlova
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
23. 3. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—