Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dionysian Religion and Socratic Philosophy in Nietzsche's The Birth of Tragedy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F24%3A10488112" target="_blank" >RIV/00216208:11260/24:10488112 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sNL4LnKstJ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=sNL4LnKstJ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/monist/onae022" target="_blank" >10.1093/monist/onae022</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dionysian Religion and Socratic Philosophy in Nietzsche's The Birth of Tragedy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In The Birth of Tragedy, Nietzsche contrasts the rationalism and optimism of Socrates with the tragic outlook of the &quot;Dionysian Greeks.&quot; Most scholars read him as taking the side of the Dionysian Greeks against Socrates. I argue that Nietzsche presents the Dionysian as an essentially religious perspective, characterized by a proto-Christian need for redemption or &quot;metaphysical solace&quot; he implicitly disavows. Nietzsche himself occupies a perspective which incorporates elements of the Dionysian and the Socratic and gestures towards a higher synthesis, which like Socratic philosophy is reflective and contemplative, delighting in the pursuit and enjoyment of knowledge, but like Dionysian wisdom acknowledges the limits of rationalism. This new philosophy is neither tragic nor optimistic but playful and comic or, perhaps, tragicomic.

  • Název v anglickém jazyce

    Dionysian Religion and Socratic Philosophy in Nietzsche's The Birth of Tragedy

  • Popis výsledku anglicky

    In The Birth of Tragedy, Nietzsche contrasts the rationalism and optimism of Socrates with the tragic outlook of the &quot;Dionysian Greeks.&quot; Most scholars read him as taking the side of the Dionysian Greeks against Socrates. I argue that Nietzsche presents the Dionysian as an essentially religious perspective, characterized by a proto-Christian need for redemption or &quot;metaphysical solace&quot; he implicitly disavows. Nietzsche himself occupies a perspective which incorporates elements of the Dionysian and the Socratic and gestures towards a higher synthesis, which like Socratic philosophy is reflective and contemplative, delighting in the pursuit and enjoyment of knowledge, but like Dionysian wisdom acknowledges the limits of rationalism. This new philosophy is neither tragic nor optimistic but playful and comic or, perhaps, tragicomic.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EH22_010%2F0008115" target="_blank" >EH22_010/0008115: MSCA Fellowships CZ - UK2</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    The Monist

  • ISSN

    0026-9662

  • e-ISSN

    2153-3601

  • Svazek periodika

    107

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    393-409

  • Kód UT WoS článku

    001311434300007

  • EID výsledku v databázi Scopus