Vývoj přístupu k terciárnímu vzdělávání v České republice v závislosti na demografickém vývoji
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F09%3A10001186" target="_blank" >RIV/00216208:11310/09:10001186 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj přístupu k terciárnímu vzdělávání v České republice v závislosti na demografickém vývoji
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá vývojem přístupu k terciárnímu vzdělávání a jeho dokončování v České republice. Je analyzován demografický vývoj po roce 1989 a jeho možné důsledky pro vývoj terciárního vzdělávání. Přístup ke vzdělávání je hodnocen z pohledu teorie systémů terciárního vzdělávání Martina Trowa. Pro analýzu vstupu na terciární úroveň je použito ukazatele čisté míry vstupu. Vývoj produkce terciárních vzdělávacích institucí je pak analyzován pomocí čisté míry graduace. Je doloženo, že český terciární systém prošel po roce 1989 bouřlivým rozvojem, který gradoval po roce 1999, kdy vstoupil v platnost nový zákon o vysokých školách. Podle Trowa nelze zachovat systém, který přísluší elitnímu vzdělávání pro rozvoj masového vzdělávání, a to stejné platí i pro přechod mezi vzděláváním masovým a univerzálním.
Název v anglickém jazyce
Development of entrance to the tertiary education in the Czech Republic according to the demographic development
Popis výsledku anglicky
The article is focused on development of entrance to the tertiary education in the Czech Republic. The demographic development in the future resulting from the rapid changes after the year 1989 is analysed together with its possible consequences for thetertiary education. The entrance is evaluated according to the Trow`s systems of tertiary education. Net entry rate is used for the analysis of the entrance to the tertiary education. It is illustrated that the Czech tertiary system passed through the runaway growth after the year 1989. This growth gradated after the year 1999 because of new Higher Education Act. According to Trow there is no possibility of maintaince of the system which belongs to elite tertiary education for the development of the mass tertiary education. The same is valid for the transformation between mass and universal tertiary education.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Reprodukce lidského kapitálu (vzájemné vazby a souvislosti)
ISBN
978-80-245-1577-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Název nakladatele
Oeconomica
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha, VŠE
Datum konání akce
14. 12. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—