Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F11%3A10108269" target="_blank" >RIV/00216208:11310/11:10108269 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je pomocí geoinformačních analytických metod identifikovat změny ve vzdálenostní a časové dostupnosti základních škol v Česku v 2. polovině 20. století se zvláštním zřetelem ke kvalitě života ve znevýhodněných, periferních oblastech. Síť základních škol se mění v souladu s obecnými proměnami geografické organizace společnosti a dojížďkové areály do škol se zvětšují s tím, jak rozvoj dopravy umožňuje překonávat stále větší vzdálenosti. Důsledky změn dostupnosti základních škol na život ve venkovských regionech jsou v závěru článku reflektovány ve výpovědích obyvatel šesti modelových lokalit, v nichž došlo během sledovaného období k uzavření místní školy. Následně je provedena klasifikace forem znevýhodnění lokalit a regionů, která vyplývá zprostorové nerovnosti rozmístění základních škol.
Název v anglickém jazyce
Changes in the Accessibility of Elementary Schools in Czechia as a Factor of Disadvantage Impacting Regions and Localities
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to identify changes in the distance and time accessibility of elementary schools in Czechia, during the second half of the twentieth century, using geo-informational analytical methods. to the article focuses particularly on quality of life in disadvantaged, peripheral areas. The elementary school network has been changing, in accordance with general changes in the geographical organization of society and school catchment areas have been expanding due to improved transportationpossibilities. The second part of the article addresses the impact of changes in elementary school accessibility on life in rural peripheral regions, utilizing in-depth interviews with inhabitants from six case study localities, where local schools wereclosed, during the observed period. The article introduces a classification of forms of disadvantage, affecting regions and localities and resulting from spatial inequalities in the distribution of elementary schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/WD-01-07-1" target="_blank" >WD-01-07-1: Regionální diferenciace venkovských obcí Eeska: disparity a možnosti rozvoje</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie. Sborník České geografické společnosti.
ISSN
1212-0014
e-ISSN
—
Svazek periodika
116
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
300-316
Kód UT WoS článku
000296122100005
EID výsledku v databázi Scopus
—