Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10327677" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10327677 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/16:10327677
Výsledek na webu
<a href="http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/358/313" target="_blank" >http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/358/313</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu
Popis výsledku v původním jazyce
V této studii analyzujeme obsahovou správnost tématu evoluce člověka ve 14 českých dějepisných učebnicích. Zaměřujeme se na tři klíčové oblasti - pojetí vývoje člověka, druhovou analýzu a pojetí druhu H. sapiens. Upozorňujeme na řadu zastaralých informací a opakujících se nepřesností, které učebnice dějepisu obsahují, jako je kupříkladu čistě lineární schéma evolučního vývoje nebo uvádění neandertálce jako poddruhu Homo sapiens. Upozorňujeme, jak a proč mohou tyto miskoncepce později komplikovat relevantní pochopení evoluce ve výuce přírodopisu a biologie.
Název v anglickém jazyce
Content Analysis of Czech School History Textbook on Human Evolution Topics
Popis výsledku anglicky
We analyse the correctness of content the issue of human evolution in 14 Czech history textbooks in this study. We focused upon three key fields - the conception of human evolution, analyse of species and the conception of H. sapiens. We point out the rank of outdated information and mistakes in the history textbooks like linear image of evolution or labelling H. neaderthalensis as a subspecies of H. sapiens. We alert how a why should this misconception later complicate the understanding of evolution in the science lessons.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
34-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—