Co už o vzniku a vývoji člověka raději neučit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10399272" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10399272 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=UexfIggKD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=UexfIggKD</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co už o vzniku a vývoji člověka raději neučit
Popis výsledku v původním jazyce
Mnohé oblasti poznání procházejí v současné době bouřlivým rozvojem, paleoantropologie patří bezesporu mezi jednu z nich. Hlavním cílem tohoto článku je korigovat některá zastaralá fakta o evoluci člověka. Mnohá z nich se stále objevují v aktuálních českých učebnicích. Učebnice sice nejsou jediným zdrojem odborných informací, přesto bezesporu ovlivňují porozumění tématu jak u žáků, tak i u učitelů. V textu proto nejen předestíráme aktuální náhled na danou tematiku, ale objasňujeme i původ zastaralých informací. Zaměřily jsme se celkem na čtyři oblasti, které považujeme za relevantní pro výuku na 2. i na 3. stupni, konkrétně: 1. zobrazování evolučního vývoje, 2. otázku příbuznosti moderních lidoopů, 3. názvosloví a systematiku Homo sapiens a Homo neanderthalensis a 4. problematiku lovu mamutů. Věříme, že text a informace v něm obsažené pomohou pedagogům k fundovanější výuce tématu lidské evoluce.
Název v anglickém jazyce
What not to teach about the origin and development of man
Popis výsledku anglicky
Many areas of knowledge are developing quite speedy nowadays. Paleoanthropology is surely one of them. The main goal of this paper is to correct some dead ideas and facts about human evolution. Most of this inaccurate information is still the vivid part of Czech textbooks. While textbooks are only one aspect of education, they are included in the majority school lessons and therefore impact pupils' and also teachers' understanding of this topic. So we offer not only correcting some ideas and fact but also the evolutionary explanation of these issues. We focus on four issues: 1. graphic image of evolution, 2. the issue of cognition of modern apes, 3. nomenclature and system of Homo sapiens and Homo neanderthalensis and 4. the issue of mammoth hunting. We hope this text will enable the teachers to create better pedagogical materials and strategies for teaching about human evolution.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta rerum naturalium didactica
ISSN
1804-8366
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
59-65
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—