Výukový rámec tématu vznik a vývoj člověka v přírodovědných předmětech v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10399278" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10399278 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RKc2v2zNxl" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RKc2v2zNxl</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výukový rámec tématu vznik a vývoj člověka v přírodovědných předmětech v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek se zabývá rámcem, ve kterém probíhá výuka tématu evoluce člověka v České republice. Výzkum byl realizován metodou papírového dotazníkového šetření a zúčastnilo se ho 217 učitelů biologie. Výsledky naznačují nespokojenost učitelů se zpracováním tématu v dostupných učebnicích. Při výuce tématu používají učitelé jako doplňující zdroj informací nejčastěji internet a dále také svoje zápisky z vysokoškolských studií. Osobní náboženská víra ovlivňuje přístup učitelů k tématu zanedbatelně; rozdíl v postojích a znalostech mezi učiteli bez vyznání a věřícím byl zaznamenán pouze v jediné charakteristice - v postoji k tvrzení, zda si přírodovědecké a teologicko-náboženské vysvětlení vzniku člověka protiřečí; učitelé bez vyznání, na rozdíl od učitelů věřících (zejména těch s konfesí), s tímto postojem častěji souhlasili.
Název v anglickém jazyce
Educational Framework of the Topic of Human Origin and Development in Science Subjects in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the teaching framework of the topic of human evolution in the Czech Republic. In total, we surveyed 217 biology teachers. We used a paper questionnaire to collect the data. The results show that teachers are rather unsatisfied with the quality of contemporary textbook chapters focusing on human evolution. As an additional source of information, the teachers most commonly use the internet and also notes from their university lectures. Teachers personal religious beliefs influence their approach to the topic only negligible. We found only one significant difference in attitudes and knowledge of believers and non-believers among teachers - the non-believers agreed significantly more often with the statement that scientific and religious points of view are contradictory.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta rerum naturalium didactica
ISSN
1804-8366
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
1-11
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—