Chemické úlohy se školními měřicími systémy: motivační orientace žáků v badatelsky orientovaných úlohách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10328075" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10328075 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/280/264" target="_blank" >http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/280/264</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Chemické úlohy se školními měřicími systémy: motivační orientace žáků v badatelsky orientovaných úlohách
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z klíčových prvků výuky nejen přírodovědných předmětů je motivace žáků. Obecně se má za to, že vhodně volená motivace činí výuku zajímavější a efektivnější, zjednodušuje proces výuky, zapojuje více žáka do sledované problematiky a pomáhá zvýšit retenci získaných poznatků. K tomu, aby výuka mohla maximálně využít motivačního potenciálu vhodně volených prvků (např. vazba na "běžný život, práce s ICT, . . . ), je vhodné znát motivační orientace žáků a faktory, které je ovlivňují. V tomto ohledu se příspěvek zabývá sledováním motivačních orientací žáků při práci se školními měřicími systémy (anglicky MBL nebo probeware) v badatelsky orientovaných úlohách. Dalším motivačním prvkem je propojení úloh na praktický život. Pro studium a zhodnocení motivačních orientací žáci realizovali laboratorní cvičení, před a po laboratorním cvičení vyplnili dotazník založený na ověřených nástrojích pro jejich sledování: (i) Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) a (ii) Intrinsic Motivation Inventory (IMI). Dotazníky byly statisticky zpracovány - analýzou úrovně reliability (Cronbachovo alfa), analýzou rozptylu (jednoprůchodová ANOVA) a shlukovou analýzou. Výsledky ukázaly, že většina žáků byla již před laboratorní prací dostatečně motivována, jejich motivace se po realizaci cvičení ještě zvýšila. Studované aktivity byly hodnoceny nadprůměrně, zvláště pak ty, které se vztahovaly bezprostředně k lidskému tělu (účinnost antacid) či medializovaným tématům (plynová chromatografie - methanolová aféra). Analýza rozptylu pak ukázala, že ze sledovatelných faktorů ovlivňující motivační orientace žáků je převážně škola, kterou žák navštěvuje, a potažmo učitel chemie. Naopak, minimálně ovlivňuje motivační orientace pohlaví či realizovaná aktivita. Práce na aktivitách a se školními měřicími systémy žáky ve většině bavila a celkově lze říci, že žáci jsou nakloněni implementaci měřicích systémů do výuky, které tak mají ve výuce přírodních věd nepochybně své místo.
Název v anglickém jazyce
Chemistry IBSE Activities with Probeware: Chemistry IBSE Activities with Probeware: Pupil's Motivational Orientation
Popis výsledku anglicky
The key factor in science education is motivation. Suitable motivation can simplify the educational process, it can involve pupils in studied phenomena, support the knowledge retention, etc. Basic knowledge related to motivation in case of some specific areas of education can help make education more effective and interesting. To employ motivational potential of suitably selected factors (i.e., connection with real life, employment of ICT, ...) inclass effectively, itis valuable to know the motivation orientation of pupils as well as the factors which influence it. The article is focused on the study and evaluation of pupils' motivational orientations when performing IBSE (Inquire based science education) activities with implemented MBL (probeware). An important motivation element is connecting the objectives of the activities to "real life" problems. For studying and evaluation of the motivational orientations, pupils filled in two questionnaires (pre- and post-) based on two validated tools: (i) Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) and (ii) Intrinsic Motivation Inventory (IMI). The questionnaires were statistically evaluated via the reliability test (Cronbach's alpha), the analysis of variance (one-way ANOVA) and cluster analysis. The results showed that the majority of pupils were highly motivated before the course and their motivation increased after the laboratory course. The activities themselves were also evaluated positively, especially those focused on human body (effectivity of antacids) or medialized current affairs (gas chromatography - methanol affair). ANOVA testing showed that the key factor influencing motivational orientations are both the school attended and the chemistry teacher. On the contrary, motivational orientations are not very affected by gender or by the activity performed. Overall, pupils enjoyed the activities and work with MBL and they are in favour of implementing MBL into secondary school laboratories.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
29-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—