Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10330334" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10330334 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://bech.truni.sk/prilohy/BECH_4_2016.pdf" target="_blank" >http://bech.truni.sk/prilohy/BECH_4_2016.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
V současné době je testována přírodovědná gramotnost žáků různého stupně vzdělávání na národní i mezinárodní úrovni. Jedním z hledisek těchto testování bývá též genderové porovnání úspěšnosti v řešení úloh a následné hledání odlišných řešení, kterých užívají chlapci a dívky. Mezinárodní výzkumy přírodovědné gramotnosti TIMSS vykazují statisticky významně lepší výsledky chlapců než dívek, avšak výsledky mezinárodních výzkumů PISA jsou s nimi v rozporu. V roce 2014/2015 jsme uskutečnili testování úrovně znalostí a dovedností u žáků v chemii na 15 gymnáziích v ČR. Obecně se naše výsledky přiklání k výzkumům PISA, tedy chlapci řešili chemické úlohy mírně lépe než dívky, rozdíly však nebyly signifikantní. Zajímavá byla analýza jednotlivých úloh: výrazně vyšší je průměrná úspěšnost chlapců v úlohách, kde je aplikováno logické matematické myšlení, naopak dívky byly výrazně lepší při řešení úloh týkajících se organických sloučenin a reakcí.
Název v anglickém jazyce
The success rate of girls and boys in science education
Popis výsledku anglicky
Many of international and national research projects are focused on testing the scientific literacy of students. This study compares and evaluates the impact of gender issues on the success of students in testing levels of competence in chemistry. Girls and boys, students of Czech grammar schools, were tested according to our own research. Paper also provides some examples of test items with the largest differences in the success of the solution by the gender.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biológia, ekológia, chémia
ISSN
1338-1024
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
11-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—