Ověřování cílů chemického vzdělávání na úrovni ISCED3
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10378970" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10378970 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ověřování cílů chemického vzdělávání na úrovni ISCED3
Popis výsledku v původním jazyce
Cíle vzdělávání na úrovni ISCED 3 stanovují v České republice v současnosti tzv. rámcové vzdělávací programy. V rámci jednotlivých předmětů je stanoveno závazné učivo a očekávané výstupy žáka, které jsou vymezeny pomocí aktivních sloves. Tyto stručné očekávané výstupy odpovídají nejvyšší úrovni Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů. Je zřejmé, že žák může těchto cílů dosáhnout až po té, co si osvojí vědomosti a dovednosti na nižších úrovních. Proto jsme se nejprve zaměřili na stanovení dílčích kognitivních cílů na různých úrovních osvojení učiva chemie. Dále pak je disertační práce zaměřena na tvorbu indikátorů, tedy vhodných učebních úloh, které ověřují dosažení dílčích i celkových cílů chemického vzdělávání na střední škole. Indikátory jsou vytvářeny na třech úrovních obtížnosti - osvojení poznatků, aplikace poznatků a uvažování a řešení problémů, a postupně se pilotují ve školní praxi. V příspěvku bude ilustrováno stanovení dílčích cílů a dále pak zadání, řešení a vyhodnocení jedné sady indikátorů u žáků 1. ročníku čtyřletého gymnázia, které proběhlo na podzim 2017.
Název v anglickém jazyce
The Verification of the chemistry education objectives at ISCED3 level
Popis výsledku anglicky
The educational objectives at ISCED3 level in the Czech Republic are currently determined by the so-called Framework Educational Programs. Framework Educational Programs design the expected outcomes of pupils in every educational subject. The expected outcomes are expressed by active verbs. These expected outcomes are very brief, but they achive to the highest level of the Bloom's taxonomy of the educational objectives. It is clear that the pupil can achieve these outcomes only after acquiring knowledge and skills at lower levels. In our project we first focused on determining and designing partial cognitive outcomes at different levels of learning in chemistry education. Further, the project is focused on the creation of indicators, which are suitable learning tasks, which verify the achievement of partial outcomes of chemical education in 4-year grammar school. Indicators are created at three levels of difficulty - knowledge acquisition, application of knowledge and thinking and problem solving, and they are gradually piloted in school practice. The contribution will illustrate the setting of partial outcomes and the assignment, solution and evaluation of one set of indicators for pupils of the 1st year of a 4-year grammar school that took place in autumn 2017.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Aktuálne problémy dizertačných prác v teórii prírodovedného vzdelávania
ISBN
978-80-568-0107-9
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
17-24
Název nakladatele
Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta, katedra chemie
Místo vydání
Trnava
Místo konání akce
Trnava
Datum konání akce
17. 11. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—