Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdiscipli-nárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10397550" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10397550 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bjOp6GMKHv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bjOp6GMKHv</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.1.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.1.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdiscipli-nárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je představení výsledků šetření týkajícího se mezipředmětových vztahů v chemii a biologii v prostředí českých středních škol. Šetření proběhlo v roce 2017, respondenty bylo 218 středoškolských učitelů chemie a biologie. Učitelům byla rozeslána žádost o vyplnění elektronického dotazníku. Respondenti s odbornou kvalifikací chemie a biologie častěji uváděli, že ve výuce propojují poznatky z chemie a biologie, než učitelé s odbornou kvalifikací biologie bez chemie či chemie bez biologie. Za hlavní překážku integrace poznatků respondenti označili fakt, že se podobná témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu. Především pro učitele s kombinacemi chemie bez biologie a biologie bez chemie jsou problémem nedostatečné znalosti druhého oboru. Častějšímu propojování poznatků z chemie a biologie mohou podle dotazovaných napomoci vhodné výukové materiály či kurzy pro učitele rozšiřující znalosti druhého oboru. Respondenti preferují spíše nižší formy integrace přírodovědných předmětů, jako je zachování samostatných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Z výukových materiálů upřednostňují především návody na praktické úlohy, powerpointové prezentace či pracovní listy využitelné v běžných hodinách. Z nabízených témat respondenti nejčastěji vůbec nevyučují témata, jako jsou možnosti detekce různých látek, fytoremediace, nanočástice a nanomateriály, vliv stresorů na růst a vývoj rostlin. Alespoň okrajově jsou nejčastěji zmiňována témata metabolismus rostlin, přírodní látky a jejich využití, biokatalýza a bioinhibitory, proteiny či nukleové kyseliny. Dotazovaní učitelé projevili zájem především o materiály k tématům toxicita látek, nanočástice a nanomateriály, přírodní látky a jejich využití či geneticky modifikované organismy.
Název v anglickém jazyce
Interdisciplinary Approach and Teaching of Selected Interdisciplinary Topics in Chemistry and Biology at Czech Grammar Schools
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to introduce the results of a survey which deals with a topic interdisciplinary approach in chemistry and biology in Czech grammar schools. The survey was carried out in 2017, 218 secondary school teachers participated. Teachers were sent a request to fill a questionnaire. The results have shown that knowledge of chemistry and biology is more often interconnected by teachers with a qualification in chemistry and biology than by teachers with a qualification in biology without chemistry or chemistry without biology. The main restriction of integration is that similar topics in chemistry and biology are not taught in the same period. Especially for teachers with qualification in chemistry without biology and biology without chemistry insufficient knowledge of the second subject is problem too. Interconnection can be supported by appropriate teaching materials or teacher training courses that extend the knowledge of the second subject. Respondents prefer rather lower forms of integration, such as preserving separate subjects with an emphasis on interdisciplinary relationships. As for teaching materials, the respondents prefer the manuals for practical tasks, powerpoint presentations or worksheets which can be used in common lessons. From the topics offered, respondents mostly do not teach detection of different substances, phytoremediation, nanoparticles and nanomaterials, influence of stressors on plant growth. At least marginally mentioned topics are the metabolism of plants, natural substances and their use, biocatalysis and bioinhibitors, proteins or nucleic acids. The questioned teachers showed interest especially in teaching materials for topics of substance toxicity, nanoparticles and nanomaterials, natural substances and their use, or genetically modified organisms.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
35-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—