Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aktuální trendy ve výuce první pomoci aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů zážitkovou pedagogikou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10399297" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10399297 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RQIdsUia-p" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=RQIdsUia-p</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.2.5" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.2.5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aktuální trendy ve výuce první pomoci aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů zážitkovou pedagogikou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Existuje mnoho důvodů, proč lidé nejsou schopni adekvátně poskytnout první pomoc. Jedním z nich je jejich nedostatečné proškolení a chybějící praktické nácviky. Podle rámcových vzdělávacích programů by výuka první pomoci měla být zařazena v základním i gymnaziálním vzdělávání, ale nebývá jí věnována dostatečná pozornost. Výuku na školách často zajišťují učitelé přírodních věd - především biologové a chemici. Důvodem může být provázanost odbornosti vyučujících s tématem. Vzhledem ke změnám, ke kterým v oblasti správných postupů první pomoci dochází, je vhodné, aby se v problematice laické předlékařské první pomoci vzdělávali nejen žáci, ale i pedagogové. Aktuální trendy v pedagogické praxi směřují k využití modernějších výukových přístupů a odklonu od tradiční frontální výuky. Jedním z novějších přístupů je zařazení tzv. zážitkové pedagogiky. Ta staví na vyšší schopnosti jedinců vstřebávat informace při vlastním jednání a aktivitě (např. nácviky a simulace). Na Přírodovědecké fakultě UK se využití metod zážitkové pedagogiky v přípravě budoucích i stávajících pedagogů věnujeme od roku 2008, a to zejména při výuce první pomoci, ochrany člověka za mimořádných situací a běžné a krizové komunikace.

  • Název v anglickém jazyce

    Current Trends in First Aid Teaching- the Use of Inquiry Based Teaching in Courses for Future and Current Teachers

  • Popis výsledku anglicky

    There are many reasons why people are not able to provide adequate first aid. One of the main reasons is the lack of training, especially practical training. According to the Framework Educational Programs, first aid education should be included in both primary and secondary education, but it is not given sufficient attention. First aid education at schools is often provided by science teachers-especially biologists and chemists. This may be due to the interconnection between the subject and first aid. Due to the changes in correct first aid procedures, it is advisable to continue to educate not only pupils but also teachers in the laic pre-hospital first aid. Current trends in pedagogical practice tend to use more advanced learning methods and divert from traditional frontal education. One of the newer methods is inquiry based teaching. This builds on the higher ability of individuals to absorb information through their own actions and activities (e.g. exercises and simulations). At the Faculty of Science of the Charles University, we are using the experiential pedagogy in the preparation of future and current teachers since 2008, especially with the use of first aid training, protection of population in emergency situations and common and crisis communication.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    2533-7556

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    37-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus