Využití matematické gramotnosti v chemických úlohách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10411117" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10411117 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://icds.ujs.sk/sk/publika%C4%8Dn%C3%A9-v%C3%BDstupy.html" target="_blank" >http://icds.ujs.sk/sk/publika%C4%8Dn%C3%A9-v%C3%BDstupy.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití matematické gramotnosti v chemických úlohách
Popis výsledku v původním jazyce
Matematická gramotnost je schopnost jedince účelně a efektivně využívat matematické poznatky při řešení reálných problémů. Tato schopnost je důležitá pro žáky chemie, a to nejen s ohledem na chemické výpočty. Mezi dalšími problémy chemie, kde je nutné využívat matematickou gramotnost, patří určování tvarů molekul, interpretace statistických dat, popis funkčních závislostí apod. Rozvinutost matematické gramotnost podmiňuje úspěšnost řešení některých chemických úloh. Radiokarbonová metoda používaná v archeologii je příkladem chemické úlohy, u které žáci dokáží pochopit chemickou podstatu problému, avšak problematická je samotná realizace výpočtu stáří objektu s ohledem na nutnost umět správně řešit a užít exponenciální rovnice. Obdobně žáci obvykle přijímají údaje o velikosti vazebných úhlů jako prostý fakt, aniž by byli vedeni k tomu, aby si tyto hodnoty odvodili. V rámci výzkumu byl prozatím sestaven koncept didaktického testování, které má ověřit úroveň matematické gramotnosti u žáků 4. ročníků gymnázií. Prozatím bylo realizováno pilotní testování.
Název v anglickém jazyce
Application of the Mathematical Skills in Chemistry Tasks
Popis výsledku anglicky
The concept of Mathematical Skills refers to an ability when the mathematical knowledge is effectively and efficiently used to solve real problems. This ability is important for student of chemistry not only in chapters of chemical calculations. It is used also in topics, such as molecular shapes, interpretation of statistical data, describing the properties of functions, etc. Development of Mathematical Skills is important for understanding chemistry problems. The radiocarbon fating in archaeology is often easily understood by students, but the calculation of age of object is more difficult for them for it requires the ability of solving the exponential equation. Similarly, students often learn the sizes of bonding angles in molecules as simple facts with no attempts to deduce it. There was created a concept of a didactic test to verify the level of mathematical skills of students of the 4th grade of grammar schools and a pilot testing was conducted.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
15. Medzinárodná konferencija študentov doktorandského štúdia v oblasti teórie prírodovedného vzdelavania (Zborník príspevkov)
ISBN
978-80-8122-349-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
6-10
Název nakladatele
Univerzita J. Selyeho – Pedagogická fakulta, Komárno, Slovenská republika
Místo vydání
Komárno
Místo konání akce
Komárno
Datum konání akce
22. 11. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—