Jacob Böhme and the Evil
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10438295" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10438295 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Mr6mGz6Kmh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Mr6mGz6Kmh</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/aither.2020.014" target="_blank" >10.5507/aither.2020.014</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Jacob Böhme und das Böse
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z ústředních témat Jacoba Böhma (1575-1624) je problém zla. Na rozdíl od novoplatónské tradice, která inspirovala velkou část křesťanské teologie, nevěří, že zlo lze vysvětlit jednoduše jako nedostatek dobra. Jeho novátorský pojem "Ungrund" (božské "Bezedno") vyrostl z jeho pevného přesvědčení, že je třeba podržet obojí: Bůh je dobrý a zlo je něco skutečného. Jeho základní otázka nyní zní: Jak je možné, že dobrý a všemohoucí Bůh stvořil svět tak, že v něm může existovat zlo? V tomto článku zkoumám antické, přesněji řečeno novoplatónské pojetí prvního principu. Studie dále zkloumám, proč mohlo být božské Jedno současně nazváno "Dobrem" a co to znamenalo pro pojem zla. V této perspektivě je analyzováno nové pojetí zla, jak je rozvinul Böhme. Přestože jeho "Ungrund" je mimo dobro a zlo, vysvětluje, že a jakým způsobem musí být metafyzický zdroj zla přítomen již tam.
Název v anglickém jazyce
Jacob Böhme and the Evil
Popis výsledku anglicky
One of the central topics of Jakob Böhme (1575-1624) is the problem of evil. In contrast to the Neoplatonic tradition, which has inspired much of the Christian theology, he does not believe that evil can be explained simply as a deficiency of good. His innovative notion of "Ungrund" (the Divine "Abyss") has grown out of his strong belief that both has to be maintained: God is Good and evil is something real. Now, his fundamental question is: How is it possible that good and omnipotent God created the world in such a way that there can be evil in it? In this paper, I follow up the ancient, and more specifically, the Neoplatonic, concepts of the first principle. I try to understand why the divine being, the One, could have been called "good", and what it meant for the concept of evil. In this perspective, I analyze the innovative approach to evil, as it was developed by Böhme. Although his "Ungrund" is beyond good and evil, he explains that, and in which way, the metaphysical source of evil must be present already there.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-11769S" target="_blank" >GA19-11769S: Renesanční platonismus mezi vědou a náboženstvím</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aither [online]
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
24
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
250-268
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85110697537