Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analýza školních vzdělávacích programů přírodopisu na druhém stupni pražských základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10442522" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10442522 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xVspu4tmOo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xVspu4tmOo</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1929" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1929</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analýza školních vzdělávacích programů přírodopisu na druhém stupni pražských základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Od kurikulární reformy se očekávalo mj. upuštění od striktních osnov a zaměření na kompetence a větší celky. Panuje pocit, že mnoho očekávání nebylo naplněno, a aktuálně probíhají další revize bez většího zapojení odborné veřejnosti. Cíl: Analyzovat, jak se rámcové vzdělávací programy (RVP) pro základní vzdělávání (zejména nově akcentované okruhy) promítají do části o přírodopisu ve školních vzdělávacích programech pražských základních škol. Metody: kódování přírodopisné části školních vzdělávacích programů základních škol s druhým stupněm na území hl. m. Prahy z hlediska propojení s jinými vzdělávacími obory; metod a forem výuky; rozvoje klíčových kompetencí; učiva. Dále statistické zpracování, četnosti, analýza hlavních komponent. Výsledky: Převládá oddělení přírodopisu od ostatních předmětů, mezioborové vztahy jsou typicky pouze s dalšími přírodovědnými předměty. Členění učiva obvykle kopíruje většinový přístup učebnic a RVP. Klíčové kompetence spolu s průřezovými tématy se zdají být začleněny formálně. Formulace o klíčových kompetencích se často opakují, mnohdy (téměř) kopírují RVP. Metody a formy výuky jsou pestré, učivo je často detailní. Školy se typicky zaměřily na jednu kategorii, které se věnovaly více. Zjistili jsme sedm hlavních komponent zaměření: 1. metody a formy výuky, 2. metody a formy výuky s klíčovými kompetencemi, 3. mezipředmětové vztahy, 4. průřezová témata, 5. učivo, 6. propojení s výchovou ke zdraví, 7. školní vzdělávací program ve velké míře přejatý z RVP bez výrazných charakteristik. Nebyla nalezena souvislost s (ne)zveřejněním školního vzdělávacího programu a jeho obsahem. Závěr: Revize RVP by měla být doprovozena širokou diskusí a metodickou podporou, aby byly myšlenky z RVP přijaty a ne pouze přepsány.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of school educational programs for biology at lower secondary schools

  • Popis výsledku anglicky

    Curricular reform was expected, among other things, to abandon strict curricula and focus on competencies and larger units. It is felt that many expectations have not been met and that further revisions are currently underway without greater involvement of the professional community. Aims: To analyze how the framework educational programs (FEP) for basic education (especially the newly emphasized areas) are reflected in the section on natural sciences in school educational programs of Prague primary schools. Methods: coding of the natural history part of school educational programs of primary schools with the second stage in the capital. the city of Prague in terms of connections with other educational fields; teaching methods and forms; development of key competencies; curriculum. Furthermore, statistical processing, frequencies, analysis of major components. Results: The separation of natural history from other subjects prevails, interdisciplinary relations are typically only with other science subjects. The curriculum structure usually copies the majority approach of textbooks and FEP. Key competences along with cross-cutting themes seem to be formally integrated. Formulations on key competencies are often repeated, often (almost) copying the FEP. Teaching methods and forms are varied, the curriculum is often detailed. Schools typically focused on one category, which devoted more. We identified seven main components of the focus: 1. teaching methods and forms, 2. teaching methods and forms with key competencies, 3. interdisciplinary relationships, 4. cross-cutting themes, 5. curriculum, 6. links with health education, 7. school education program largely taken over from the FEP without significant characteristics. No connection was found with the (non) publication of the school educational program and its content. Conclusion: The revision of the FEP should be accompanied by a broad discussion and methodological support, so that the ideas from the FEP are accepted and not just rewritten.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

    2336-2189

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    25-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus