Názory učitelů na možnosti zatraktivnění předmětů prvouka, přírodověda, přírodopis a biologie na základních a středních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10443006" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10443006 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uhTYJTj1~Q" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uhTYJTj1~Q</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2022.1.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2022.1.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Názory učitelů na možnosti zatraktivnění předmětů prvouka, přírodověda, přírodopis a biologie na základních a středních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Řada studií dokládá, že zájem žáků na základních i středních školách o přírodovědné předměty klesá. Většina českých autorů studuje tuto problematiku z pohledu žáků. Cílem našeho výzkumu proto bylo zjistit názory a návrhy učitelů na možnosti zatraktivnění výuky a zvýšení oblíbenosti předmětů prvouka, přírodověda a přírodopis na základních školách a biologie na středních školách a porovnat tyto stupně školy mezi sebou. Výzkum byl realizován kvalitativní analýzou polostrukturovaných rozhovorů se dvanácti aktivními učiteli z Libereckého kraje, kteří vyučují výše uvedené předměty na prvním stupni základní školy (4 učitelé), druhém stupni základní školy (4 učitelé) a na vyšším a nižším stupni gymnázia (4 učitelé). Respondenti zmiňovali, že vše záleží na učiteli, na věku, sociální skladbě žáků, ale také na probíraném tématu. Mezi tématy, která jsou pro žáky atraktivní, jmenovali učitelé např. biologii člověka a zoologii, především savce. Za neatraktivní považovali naopak učivo o nerostech a horninách a botaniku. Většina učitelů přitom zmiňovala, že rádi učí ta témata, která jsou oblíbená i u žáků. Oblíbenost předmětu může zvýšit např. používání názorných pomůcek a krátkých videí nebo zařazení badatelské výuky. Pro udržení zájmu žáků jsou důležité také příklady z praxe a možnost využití poznatků v běžném životě.
Název v anglickém jazyce
Teachers' opinions on the possibilities of increasing the attractiveness of the subjects introduction to science, natural science, natural history, and biology more attractive at primary and secondary schools
Popis výsledku anglicky
A number of studies show that the interest of pupils in primary and secondary schools in science subjects is declining. Most Czech authors study this issue from the perspective of pupils. The aim of our research was therefore to find out the opinions and suggestions of teachers on the possibilities of making education more attractive and increasing the popularity of the subjects introduction to science, natural science, natural history, and biology in primary and secondary schools and to compare these school levels with each other. The research was carried out by qualitative analysis of semi-structured interviews with twelve active teachers from the Liberec region who teach the above-mentioned subjects at the first stage of primary school (4 teachers), second stage of primary school (4 teachers) and at higher and lower level of grammar school (= gymnasia; 4 teachers). Respondents mentioned that everything depends on the teacher, the age, the social composition of the pupils, but also on the topic taught. Among the topics that are attractive to students, teachers namely, for example, human biology and zoology, especially mammals. On the contrary, they considered the themes focused on minerals and rocks and botany to be unattractive. Most teachers mentioned that they like to teach topics that are popular with students. The popularity of the subject can be increased, for example, by the use of visual aids and short videos and by the inclusion of inquiry-based research teaching. The pupils also appreciate the inclusion of practical examples and the knowledge they can use in their everyday life.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
2-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—