Výzkum potřeb krajanských komunit ve vybraných zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10468902" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10468902 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum potřeb krajanských komunit ve vybraných zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo
Popis výsledku v původním jazyce
Po roce 1989 se radikálně změnil přístup ke krajanům, změnily se počty Čechů v zahraničí i motivace jejich odchodu, ale radikálně se nezměnila infrastruktura, která má komunikaci s Čechy v zahraničí zajišťovat. Konzulární služby jsou nastaveny především na zabezpečení časově limitovaného pobytu Čecha/Češky v zahraničí a nikoli na zabezpečování plnohodnotné dvojí rezidence. Potřeby zabezpečování dvojí rezidence Čechů v zahraničí konzuláty přetěžují a poskytované služby probíhají ke všeobecné nespokojenosti obou stran. Změnit tuto situaci lze dvojím způsobem: 1. Radikálním posílením a rozšířením konzulárních služeb; 2. zvýšením tlaku MZV na ostatní složky státní správy a samospráv, aby v rozsahu své působnosti vytvářely takové nástroje, které umožní v co největší míře komunikovat s Čechy v zahraničí z větší části své agendy přímo, bez zprostředkování konzuláty.V případě obou těchto strategií je nezbytně nutné státní správu široce digitalizovat. Digitalizace státní správy ale sebou nese nejen zvýšené nároky na standardizaci výkonu státní správy, ale současně i na funkční gramotnost uživatele, kterou lze dosáhnout pouze srozumitelností a standardizacíposkytované informace. Tyto informace mohou být předávány Čechům v zahraničí: 1. přímo jednotlivými orgány státní správy; 2. prostřednictvím MZV ČR. Ve všech vybraných zemích zazněla potřeba koncentrace informací na jednom místě a z tohoto požadavku vyplývá, že informace jako celek nemůže pro krajany vytvářet ani zabezpečovat MZV ČR,ale státní správa jako celek prostřednictvím svého portálu (nejlépe Portálu státní správy), který bude k tomuto účelu uzpůsoben. Nejlépe na tomto portálu by mělo být jasně formulováno, co je třeba při odchodu do zahraničí se státem komunikovat a co je třeba komunikovat při návratu ze zahraničí. Komplikovanost a nejasnost výkonu státní správy vede zejména při dvojím občanství příslušníků české diaspory k tomu, že komunikaci se státní správou v České republice omezují na minimum. V důsledku to vede k tomu, že v krajané v České republice téměř nepodnikají, s ČR neobchodují, neposílají hmotné předměty, neprovádějí bankovní operace, neusilují o vlastnictví nemovitostí, a naopak se jich zbavují, ruší trvalé bydliště, nevyřizují občanství a české rodné listy dětem narozeným v zahraničí, neusilují o návrat a o využití svých zkušeností v České republice, nechodí k volbám. Na tuto základní potřebu, reprodukce občana jako takového, navazují pak dílčí potřeby, jakou je výuka jazyka, kulturní potřeby, volební právo, možnost návratu a další. Ve všech studovaných zemích jsme reprodukci občanství i krajanství jako takového zaznamenali jako základní potřebu a současně jako entitu, která se zabezpečuje s problémy. Digitalizace komunikace s občanem by ale neměla být otázkou pouze státu, ale též občana samotného. Krajani i stát by v tomto ohledu měli vytvářet platformy pro spolupráci - součástí občanské identity by měla být nejen adresa trvalého bydliště, ale též emailová adresa, datová schránka nebo jiný typ identity přenosný do zahraničí. Občané odcházející do zahraničí potřebují jasnou informaci, co mají při odchodu do zahraničí udělat, aby výkon státní správy umožnili a ulehčili. Tuto potřebu ve vybraných zemích mnohokrát artikulovali. Vedle toho ve vybraných zemích byly zaznamenány tyto potřeby: Organizovat více akcí mezi diasporou a českými subjekty (publicistika, věda, kultura, sport). Zlepšit informovanost o krajanských úspěších i starostech, pokrytí krajanských témat v médiích - aktuálně a zajímavě. Obecně zlepšit kulturu vzájemné komunikace - být úředníkem je služba a nikoli mocenská pozice.
Název v anglickém jazyce
Research on the needs of Czech diaspora members in selected countries in terms of maintaining their ties to the Czech Republic.UK, Australia, New Zealand, USA and Germany
Popis výsledku anglicky
After 1989, the approach to compatriots changed radically, the numbers of Czechs abroad and the motivations for their departure changed, but the infrastructure for communication with Czechs abroad did not change radically. Consular services are primarily set up to ensure a limited time stay of a Czech abroad and not to ensure a full-fledged dual residence. The needs of providing dual residency for Czechs abroad overburden the consulates and the services provided are carried out to the general dissatisfaction of both parties. This situation can be changed in two ways: 1. by radically strengthening and expanding consular services; 2. by increasing the pressure on other branches of state administration and local governments to create, within the scope of their competence, such instruments that will allow them to communicate with Czechs abroad as much as possible directly, without the mediation of consulates. In the case of both of these strategies, it is imperative that the state administration is widely digitised. However, the digitisation of the civil service not only entails increased demands for the standardisation of civil service performance, but also for the functional literacy of the user, which can only be achieved through the clarity and standardisation of the information provided. This information can be provided to Czechs abroad: 1. directly by individual state administration bodies; 2. through the Ministry of Foreign Affairs of the Czech Republic.In all the selected countries, the need for concentration of information in one place was expressed and this requirement implies that information as a whole cannot be created or provided for the compatriots by the MFA of the Czech Republic but the state administration as a whole through its portal (preferably the State Administration Portal), which will be available to adapted for this purpose. Preferably, this portal should clearly state what is to be done in communicate with the State when going abroad and what needs to be communicated when returning from abroad. The complexity and lack of clarity in the exercise of state administration leads in particular to dual citizenship of nationals of Czech diaspora nationals leads them to keep communication with the state administration in the Czech Republic to a minimum. As a result, it leads to the fact that expatriates hardly do business in the Czech Republic, they do not trade with the Czech Republic, do not send material objects, do not carry out banking transactions, do not seek ownership of real estate, and on the contrary, they dispose of them, cancel their permanent residence, do not process citizenship and Czech birth certificates for children born in abroad, do not seek to return and use their experience in the Czech Republic, do not vote. This basic need, the reproduction of the citizen as such, is followed by sub-needs such as language instruction, cultural needs, the right to vote, the possibility of return, and others. In all the countries studied, we have observed the reproduction of citizenship and compatriotism as such as a basic need and at the same time as an entity that is secured with problems.However, the digitalization of communication with the citizen should not only be a question of the state, but also of the citizen himself. In this respect, both the compatriots and the state should create platforms for cooperation - a citizen's identity should include not only a permanent address, but also an email address, a data box or other type of transferable identity abroad. Citizens going abroad need clear information on what to do when they go abroad to enable and facilitate the exercise of state administration. This need has been articulated many times in selected countries. In addition, the following needs were noted in the selected countries: to organise more events between the diaspora and Czech entities (journalism, science, culture, sport); to improve information about compatriot successes and concerns, coverage of compatriot issues in the media - topical and interesting; to improve the culture of mutual communication in general - being an official is a service and not a position of power.
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
—
OECD FORD obor
50701 - Cultural and economic geography
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TITBMZV919" target="_blank" >TITBMZV919: Nové přístupy ke koordinaci krajanské problematiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
82
Místo vydání
Praha
Název nakladatele resp. objednatele
MZV ČR
Verze
—