Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc a jejich využití při výuce první pomoci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10465422" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10465422 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xxa4ZbKWbU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xxa4ZbKWbU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.1.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2023.1.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc a jejich využití při výuce první pomoci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Povinnost poskytnout první pomoc ukládají občanům České republiky zákonné normy. I proto je výuka první pomoci zařazena do různých stupňů vzdělávání. Přesto se však v praxi setkáme s tím, že mnoho osob v případě potřeby neposkytne první pomoc na adekvátní úrovni. Jednání lidí v dané situaci může být ovlivněno různými faktory a mnoho z nich může vést ke snížení ochoty pomáhat. Podle odborných studií patří mezi nejčastější inhibující faktory přítomnost nebezpečí, obava z infekce, panika a stres, neznalost správných postupů či obecný strach. Většina těchto informací však vychází ze zahraničních výzkumů. Cílem této studie bylo zjistit, které faktory jsou pro české občany nejvíce limitující při poskytování první pomoci, a na základě těchto výsledků navrhnout, jak je využít k zefektivnění výuky první pomoci. Studie byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřeného na českou veřejnost (N=1594). Analýza výsledků ukázala, že podobně jako v zahraničí jsou i v českém kontextu nejvýznamnějšími faktory bezpečnost, vliv emocí (např. znechucení či obavy) a neznalost správných postupů. Doporučujeme na kurzech první pomoci pracovat s výskytem faktorů, které mohou snížit ochotu poskytnout první pomoc, a držet se při výuce doporučení Evropské resuscitační rady (tzv. Guidelines).

  • Název v anglickém jazyce

    Factors Affecting Willingness to Provide First Aid and Their Use in Teaching First Aid

  • Popis výsledku anglicky

    The obligation to provide first aid is imposed on the citizens of the Czech Republic by legal norms. This is also why the teaching of first aid is included in the curriculum at different levels of education. Nevertheless, when first aid is needed, we find that it is not adequately provided. People&apos;s actions in each situation can be influenced by various factors. Many of those factors can lead to a decrease in willingness to help. According to professional studies, the most common inhibiting factors include the presence of danger, fear of infection, panic and stress, ignorance of the correct procedures, and general fear. However, most of such information is based on foreign research. This study&apos;s aim was to find out which factors are the most limiting for Czech citizens in regards to the provision of first aid. Based on the results of this study, it is possible to suggest the effectiveness of teaching first aid. The study was carried out through a questionnaire aimed at the Czech public (N=1594). The analysis of the results showed similar results to those found abroad that the most important factors in the Czech context are safety, the influence of emotions (e.g., disgust or fear), and insufficient knowledge of first aid procedures. We recommend that first aid courses focus on the factors that can reduce the willingness to provide first aid and that the recommendations of the European Resuscitation Council (Guidelines) are adhered to when teaching.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

    2533-7556

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    27-38

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus