Ficino východní: zkušenost interpretace teologie a světelné metafyziky Marsilia Ficina
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10497381" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10497381 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Lu2Dbg0SOY" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Lu2Dbg0SOY</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2023.3r.457" target="_blank" >10.46854/fc.2023.3r.457</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ficino východní: zkušenost interpretace teologie a světelné metafyziky Marsilia Ficina
Popis výsledku v původním jazyce
Článek obsahuje analýzu vlivu Corpus Areopagiticum na myšlení renesančního platonika Marsilia Ficina, v jejímž průběhu autor tematizuje zejména Dionýsiovo rozlišení dvou aspektů božství: radikálně transcendentního, které koreluje s Jednem u neoplatoniků, a projeveného, energetického vyzařování Boha ad extra, které lze spojit s Intelektem. Autor poukazuje na to, že tato dionýská teologie, později rozvinutá Řehořem Palamou, poskytla cenné pojmové možnosti - které Ficino implicitně využil - pro smíření křesťanské ortodoxie s neoplatónskou metafyzikou. A toto smíření bylo koneckonců jedním z hlavních cílů Ficinova filosofického projektu. V souvislosti s těmito úvahami je zohledněna i Ficinova metafyzika světla. Ta sice navazovala na Dionýsiovo učení, ale rozcházela se s ním způsobem problematickým pro křesťanskou teologii. Autor se v závěru článku pokouší nastínit řešení potíží, které vyplynuly ze sjednocení neoplatónského emanačního schématu s učením Dionysia Areopagity o daru světla.
Název v anglickém jazyce
The Eastern Ficino: A Case of Interpreting Marsilio Ficino's Theology and Metaphysics of Light
Popis výsledku anglicky
This article contains an analysis of the influence of the Corpus Areopagiticum on the thought of the Renaissance Platonist Marsilio Ficino, in the process of which the author thematizes especially Dionysius' differentiation of two aspects of the Divine: the radically transcendent, which correlates with the One of the Neoplatonists, and the manifested, energetic emanation of God ad extra, which can be associated with the Intellect. The author points out that this Dionysian theology, later developed by Gregory Palamas, provided valuable conceptual possibilities - which Ficino implicitly used - for the reconciliation of Christian orthodoxy with Neoplatonic metaphysics. And this reconciliation was, after all, one of the main goals of Ficino's philosophical project. In the context of these considerations, Ficino's metaphysics of light is also taken into account. Although it was related to the teachings of Dionysius, it diverged from them in a way problematic for Christian theology. The author attempts, in the conclusion of the article, to sketch out a solution to the predicament that arises from the unification of Neoplatonic emanative schema with the teachings of Dionysius the Areopagite on the gift of light.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
2570-9232
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
457-473
Kód UT WoS článku
001105112500004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85172445209