Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klimatická gramotnost - nová nebo odvozená gramotnost?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10491275" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10491275 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JXyH7SRH3I" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JXyH7SRH3I</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.4474" target="_blank" >10.14712/18047106.4474</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klimatická gramotnost - nová nebo odvozená gramotnost?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Slovo gramotnost ve spojení s řadou adjektiv v pedagogickém i laickém slovníku zevšednělo. Díky šetření PISA běžně využíváme termíny matematická, čtenářská, přírodovědná a finanční gramotnost. Počet těchto termínů dále narůstá (viz např. environmentální, digitální gramotnost). U většiny z nich přitom chybí konsenzus na přesném vymezení. V našem teoretickém příspěvku analyzujeme koncepty přírodovědné, environmentální a klimatické gramotnosti. Na základě této analýzy docházíme k závěru, že stávající vymezení klimatické gramotnosti nepřináší žádnou novou dimenzi, která by nebyla již zahrnuta v přírodovědné a environmentální gramotnosti. S ohledem na tuto skutečnost se domníváme, že pro školní praxi a do jisté míry i pro výzkum je vymezení tohoto pojmu nadbytečné. Domníváme se, že dobrá znalost dlouhodobě existující gramotnosti přírodovědné a environmentální umožní vyučujícím uchopit i odvozené gramotnosti, mezi nimi gramotnost klimatickou či gramotnost související s udržitelností.

  • Název v anglickém jazyce

    Climate literacy - new or derived literacy?

  • Popis výsledku anglicky

    The word literacy, along with a number of adjectives, has become commonplace in both educational and lay vocabularies. Thanks to the PISA survey, we commonly use the terms mathematical literacy, reading literacy, scientific literacy, and financial literacy. The number of these terms continues to grow (see, for example, environmental literacy, digital literacy). For most of them, there is no consensus on a precise definition. In our theoretical contribution, we analyze the concepts of scientific, environmental and climate literacy. Based on this analysis, we conclude that the current definition of climate literacy does not add a new dimension that is not already included in scientific and environmental literacy. Given this fact, we believe that the definition of this concept is redundant for school practice and, to some extent, for research. We believe that a good knowledge of long-standing scientific and environmental literacy will enable teachers to understand derived literacies, including climate literacy or sustainability literacy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

    1804-7106

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    2-11

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus