Klimatická gramotnost - nová nebo odvozená gramotnost?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10491275" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10491275 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JXyH7SRH3I" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=JXyH7SRH3I</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.4474" target="_blank" >10.14712/18047106.4474</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klimatická gramotnost - nová nebo odvozená gramotnost?
Popis výsledku v původním jazyce
Slovo gramotnost ve spojení s řadou adjektiv v pedagogickém i laickém slovníku zevšednělo. Díky šetření PISA běžně využíváme termíny matematická, čtenářská, přírodovědná a finanční gramotnost. Počet těchto termínů dále narůstá (viz např. environmentální, digitální gramotnost). U většiny z nich přitom chybí konsenzus na přesném vymezení. V našem teoretickém příspěvku analyzujeme koncepty přírodovědné, environmentální a klimatické gramotnosti. Na základě této analýzy docházíme k závěru, že stávající vymezení klimatické gramotnosti nepřináší žádnou novou dimenzi, která by nebyla již zahrnuta v přírodovědné a environmentální gramotnosti. S ohledem na tuto skutečnost se domníváme, že pro školní praxi a do jisté míry i pro výzkum je vymezení tohoto pojmu nadbytečné. Domníváme se, že dobrá znalost dlouhodobě existující gramotnosti přírodovědné a environmentální umožní vyučujícím uchopit i odvozené gramotnosti, mezi nimi gramotnost klimatickou či gramotnost související s udržitelností.
Název v anglickém jazyce
Climate literacy - new or derived literacy?
Popis výsledku anglicky
The word literacy, along with a number of adjectives, has become commonplace in both educational and lay vocabularies. Thanks to the PISA survey, we commonly use the terms mathematical literacy, reading literacy, scientific literacy, and financial literacy. The number of these terms continues to grow (see, for example, environmental literacy, digital literacy). For most of them, there is no consensus on a precise definition. In our theoretical contribution, we analyze the concepts of scientific, environmental and climate literacy. Based on this analysis, we conclude that the current definition of climate literacy does not add a new dimension that is not already included in scientific and environmental literacy. Given this fact, we believe that the definition of this concept is redundant for school practice and, to some extent, for research. We believe that a good knowledge of long-standing scientific and environmental literacy will enable teachers to understand derived literacies, including climate literacy or sustainability literacy.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
1804-7106
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
2-11
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—