Continuation of oscillatory patterns in a road traffic model of three cars
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F12%3A10128501" target="_blank" >RIV/00216208:11320/12:10128501 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378475411001674" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378475411001674</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.matcom.2011.07.001" target="_blank" >10.1016/j.matcom.2011.07.001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Continuation of oscillatory patterns in a road traffic model of three cars
Popis výsledku v původním jazyce
We investigate microscopic models of the road traffic. In particular, we consider the car-following model for a single-line traffic flow of N identical cars on a circular road. The classical differentiable model breaks down at the time instant when two cars collide. Nevertheless, the natural action of a driver would be to overtake the slower car. In our previous work, we proposed the model which simulates overtaking. We observed a large variety of oscillatory solutions (oscillatory patterns) of the model. In the present contribution, we assume N = 3 i.e., three cars on the route, and formulate our model as a particular piecewise smooth (PWS) dynamical system. We define generic oscillatory patterns as invariant objects of the flow defined by this PWS system. We use the standard software to continue the patterns with respect to a parameter (the length of the route). In this respect, we also investigate bifurcation phenomena.
Název v anglickém jazyce
Continuation of oscillatory patterns in a road traffic model of three cars
Popis výsledku anglicky
We investigate microscopic models of the road traffic. In particular, we consider the car-following model for a single-line traffic flow of N identical cars on a circular road. The classical differentiable model breaks down at the time instant when two cars collide. Nevertheless, the natural action of a driver would be to overtake the slower car. In our previous work, we proposed the model which simulates overtaking. We observed a large variety of oscillatory solutions (oscillatory patterns) of the model. In the present contribution, we assume N = 3 i.e., three cars on the route, and formulate our model as a particular piecewise smooth (PWS) dynamical system. We define generic oscillatory patterns as invariant objects of the flow defined by this PWS system. We use the standard software to continue the patterns with respect to a parameter (the length of the route). In this respect, we also investigate bifurcation phenomena.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BA - Obecná matematika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA201%2F06%2F0356" target="_blank" >GA201/06/0356: Aplikace algoritmů pro kontinuaci invariantních podprostorů velkých řídkých matic</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mathematics and Computers in Simulation
ISSN
0378-4754
e-ISSN
—
Svazek periodika
82
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
1874-1893
Kód UT WoS článku
000308519900012
EID výsledku v databázi Scopus
—