Jak žáci gymnázia vnímají výuku informatiky jako vědy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F13%3A10294999" target="_blank" >RIV/00216208:11320/13:10294999 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ksvi.mff.cuni.cz/~lessner/w/data/_uploaded/file/papers/2013_04_lessner_didinfo_paper.pdf" target="_blank" >http://ksvi.mff.cuni.cz/~lessner/w/data/_uploaded/file/papers/2013_04_lessner_didinfo_paper.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak žáci gymnázia vnímají výuku informatiky jako vědy
Popis výsledku v původním jazyce
Ve výuce informatiky na českých gymnáziích je věnováno poměrně málo pozornosti informatice jako vědě (computer science). Navrhli jsme proto program výuky, který by umožnil mezery vyplnit. Tuto výuku nyní pilotujeme. Po prvním pololetí jsme uskutečnili dotazníkové šetření s cílem zjistit, jak předmět vnímají žáci. Zaměřili jsme se především na obtíže při studiu a související studijní přístupy, dále na srovnání informatiky s ostatními předměty, na oblíbené a neoblíbené aspekty informatiky a na přínos, který ve studiu informatiky žáci spatřují. Vyšel najevo zajímavý rozpor, kdy žáci na jedné straně uvádějí obtíže a negativní pocity spojené s neexistencí přesného postupu vedoucímu k výsledku, na druhé straně výrazně oceňují možnost samostatně odhalit výsledek. Oba tyto motivy vystupují velmi silně a ukazují na nutnost pečlivého nastavování obtížnosti výukových aktivit. V článku nejprve stručně nastíníme situaci informatiky na našich gymnáziích. Dále představíme program výuky informatiky, k
Název v anglickém jazyce
How Do Grammar School Students Perceive Rigorous Computer Science Education
Popis výsledku anglicky
There is near to none attention given to Computer Science at Czech secondary schools. We designed a programme to fill the gaps and now we pilot an experimental course. We conducted a small study based on a questionnaire to see how students percieve the new subject by midterm. We wanted to identify the sources of difficulties, including too advanced topics or inappropriate study strategies. We also wanted to compare computer science to other subjects. Finally we wanted to know what are the favorable andunfavorable expects of computer science and also whether students see any benefits of the course. We found an interesting conflict. Students report difficulties and negative emotions related to the lack of precisely defined solution methods (as known from other subjects). On the other hand, they appreciate the opportunity to find the solutions themselves. Both these motives appear very strongly in our data. They show the necessity of balancing the difficulty carefully. In the article we
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
DidInfo 2013
ISBN
978-80-557-0527-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
978-80-557-0527-9
Místo vydání
Banská Bystrica
Místo konání akce
Banská Bystrica, Slovensko
Datum konání akce
10. 4. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—