CzEngClass - Towards a Lexicon of verb Synonyms with Valency linked to Semantic Roles
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F17%3A10372034" target="_blank" >RIV/00216208:11320/17:10372034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.juls.savba.sk/ediela/jc/2017/index.html" target="_blank" >http://www.juls.savba.sk/ediela/jc/2017/index.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/jazcas-2017-0046" target="_blank" >10.1515/jazcas-2017-0046</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
CzEngClass - Towards a Lexicon of verb Synonyms with Valency linked to Semantic Roles
Popis výsledku v původním jazyce
We introduce our ongoing project about synonymy in bilingual context. This project aims at exploring semantic 'equivalence' of verb senses of generally different verbal lexemes in a bilingual (Czech-English) setting. Specifically, it focuses on their valency behavior within such equivalence groups. We believe that using bilingual context (translation) as an important factor in the delimitation of classes of synonymous lexical units (verbs, in our case) may help to specify the verb senses, also with regard to the (semantic) roles relation to other verb senses and roles of their arguments more precisely than when using monolingual corpora. In our project, we work "bottom-up", i.e., from an evidence as recorded in our corpora and not "top-down", from a predefined set of semantic classes.
Název v anglickém jazyce
CzEngClass - Towards a Lexicon of verb Synonyms with Valency linked to Semantic Roles
Popis výsledku anglicky
We introduce our ongoing project about synonymy in bilingual context. This project aims at exploring semantic 'equivalence' of verb senses of generally different verbal lexemes in a bilingual (Czech-English) setting. Specifically, it focuses on their valency behavior within such equivalence groups. We believe that using bilingual context (translation) as an important factor in the delimitation of classes of synonymous lexical units (verbs, in our case) may help to specify the verb senses, also with regard to the (semantic) roles relation to other verb senses and roles of their arguments more precisely than when using monolingual corpora. In our project, we work "bottom-up", i.e., from an evidence as recorded in our corpora and not "top-down", from a predefined set of semantic classes.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-07313S" target="_blank" >GA17-07313S: Kontextová synonymie a valence sloves v bilingvním prostředí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jazykovedny Casopis
ISSN
0021-5597
e-ISSN
—
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
364-371
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85048139048