Lingvistické opodstatnění konstruktivistické didaktiky při výuce slovních druhů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F17%3A10390076" target="_blank" >RIV/00216208:11320/17:10390076 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lingvistické opodstatnění konstruktivistické didaktiky při výuce slovních druhů
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku se zabýváme možnostmi pojetí výuky slovních druhů v konstruktivistickém vyučování. Problematiku vágnosti a vzájemné prostupnosti jazykových kategorií analyzujeme z hlediska lingvistické teorie, která usiluje o konzistentnost a přístupnost pro školní praxi, z hlediska lexikografické práce, jejímž cílem je připravit jasnou oporu pro běžného uživatele i pedagoga, i z hlediska moderní pedagogiky, jejímž úkolem je zpřístupňovat žákům vědecké koncepty a teoretické konstrukty důvěryhodným a smysluplným způsobem. Důraz klademe zejména na proměnu cílů jazykového vyučování i na proměnu vnímání role učitele. Tvrdíme, že konstruktivistické vyučování je více v souladu s principy současné jazykové deskripce než vyučování transmisivní, neboť umožňuje žákovské budování pojmů vlastní manipulací s materiálem a vlastní logickou úvahou a přechod od nácviku jednoznačné kategorizace k prohlubování obecných analytických schopností.
Název v anglickém jazyce
Linguistic reasons for choosing constructivist approach to teaching word class categorization
Popis výsledku anglicky
The paper addresses the advantages of teaching word class categorization in Czech in a constructivist manner. The problem of vagueness and blurriness of the linguistic category of word class is analyzed from the linguistic point of view, the lexicographer's point of view and the pedagogical point of view. We argue that because of the overall change of the aims of the teaching process, constructivism is more in compliance with the principles of modern linguistic approaches than the transmissive teaching. It allows pupils to build their own linguistic concepts by their logical thinking and direct manipulation of language, shifting the attention from the word class categorization training to the analytical thinking.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_013%2F0001781" target="_blank" >EF16_013/0001781: LINDAT/CLARIN - Výzkumná infrastruktura pro jazykové technologie - rozšíření repozitáře a výpočetní kapacity</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
102-113
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—