Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lingvistické opodstatnění konstruktivistické didaktiky při výuce slovních druhů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F17%3A10390076" target="_blank" >RIV/00216208:11320/17:10390076 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lingvistické opodstatnění konstruktivistické didaktiky při výuce slovních druhů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku se zabýváme možnostmi pojetí výuky slovních druhů v konstruktivistickém vyučování. Problematiku vágnosti a vzájemné prostupnosti jazykových kategorií analyzujeme z hlediska lingvistické teorie, která usiluje o konzistentnost a přístupnost pro školní praxi, z hlediska lexikografické práce, jejímž cílem je připravit jasnou oporu pro běžného uživatele i pedagoga, i z hlediska moderní pedagogiky, jejímž úkolem je zpřístupňovat žákům vědecké koncepty a teoretické konstrukty důvěryhodným a smysluplným způsobem. Důraz klademe zejména na proměnu cílů jazykového vyučování i na proměnu vnímání role učitele. Tvrdíme, že konstruktivistické vyučování je více v souladu s principy současné jazykové deskripce než vyučování transmisivní, neboť umožňuje žákovské budování pojmů vlastní manipulací s materiálem a vlastní logickou úvahou a přechod od nácviku jednoznačné kategorizace k prohlubování obecných analytických schopností.

  • Název v anglickém jazyce

    Linguistic reasons for choosing constructivist approach to teaching word class categorization

  • Popis výsledku anglicky

    The paper addresses the advantages of teaching word class categorization in Czech in a constructivist manner. The problem of vagueness and blurriness of the linguistic category of word class is analyzed from the linguistic point of view, the lexicographer&apos;s point of view and the pedagogical point of view. We argue that because of the overall change of the aims of the teaching process, constructivism is more in compliance with the principles of modern linguistic approaches than the transmissive teaching. It allows pupils to build their own linguistic concepts by their logical thinking and direct manipulation of language, shifting the attention from the word class categorization training to the analytical thinking.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_013%2F0001781" target="_blank" >EF16_013/0001781: LINDAT/CLARIN - Výzkumná infrastruktura pro jazykové technologie - rozšíření repozitáře a výpočetní kapacity</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    102-113

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus