Travelling on Graphs with Small Highway Dimension
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F21%3A10437395" target="_blank" >RIV/00216208:11320/21:10437395 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1cNq0XaSQN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1cNq0XaSQN</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00453-020-00785-5" target="_blank" >10.1007/s00453-020-00785-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Travelling on Graphs with Small Highway Dimension
Popis výsledku v původním jazyce
We study the Travelling Salesperson (TSP) and the Steiner Tree problem (STP) in graphs of low highway dimension. This graph parameter roughly measures how many central nodes are visited by all shortest paths of a certain length. It has been shown that transportation networks, on which TSP and STP naturally occur for various applications in logistics, typically have a small highway dimension. While it was previously shown that these problems admit a quasi-polynomial time approximation scheme on graphs of constant highway dimension, we demonstrate that a significant improvement is possible in the special case when the highway dimension is 1. Specifically, we present a fully-polynomial time approximation scheme (FPTAS). We also prove that both TSP and STP are weakly NP-hard for these restricted graphs.
Název v anglickém jazyce
Travelling on Graphs with Small Highway Dimension
Popis výsledku anglicky
We study the Travelling Salesperson (TSP) and the Steiner Tree problem (STP) in graphs of low highway dimension. This graph parameter roughly measures how many central nodes are visited by all shortest paths of a certain length. It has been shown that transportation networks, on which TSP and STP naturally occur for various applications in logistics, typically have a small highway dimension. While it was previously shown that these problems admit a quasi-polynomial time approximation scheme on graphs of constant highway dimension, we demonstrate that a significant improvement is possible in the special case when the highway dimension is 1. Specifically, we present a fully-polynomial time approximation scheme (FPTAS). We also prove that both TSP and STP are weakly NP-hard for these restricted graphs.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GX19-27871X" target="_blank" >GX19-27871X: Efektivní aproximační algoritmy a obvodová složitost</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Algorithmica
ISSN
0178-4617
e-ISSN
—
Svazek periodika
83
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
1352-1370
Kód UT WoS článku
000617411600001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85100986220