Implementing and evaluating parallel evolutionary algorithms in modern GPU computing libraries
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F22%3A10455088" target="_blank" >RIV/00216208:11320/22:10455088 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1145/3520304.3529000" target="_blank" >https://doi.org/10.1145/3520304.3529000</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1145/3520304.3529000" target="_blank" >10.1145/3520304.3529000</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Implementing and evaluating parallel evolutionary algorithms in modern GPU computing libraries
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, we describe FFEAT - a library for GPU-based implementation of evolutionary algorithms based on Torch. We discuss limitations of GPU computing and how they affect implementations of evolutionary algorithms and other population-based heuristics. Using FFEAT, we implement a number of different types of nature inspired algorithms, including evolutionary algorithms, evolution strategies, and particle swarm optimization. We investigate the performance of such algorithms in a number of benchmarks and with varying algorithm settings. We show that in some cases, we can obtain an order of magnitude speed-up by running the algorithm on a GPU compared to running it on a CPU.
Název v anglickém jazyce
Implementing and evaluating parallel evolutionary algorithms in modern GPU computing libraries
Popis výsledku anglicky
In this paper, we describe FFEAT - a library for GPU-based implementation of evolutionary algorithms based on Torch. We discuss limitations of GPU computing and how they affect implementations of evolutionary algorithms and other population-based heuristics. Using FFEAT, we implement a number of different types of nature inspired algorithms, including evolutionary algorithms, evolution strategies, and particle swarm optimization. We investigate the performance of such algorithms in a number of benchmarks and with varying algorithm settings. We show that in some cases, we can obtain an order of magnitude speed-up by running the algorithm on a GPU compared to running it on a CPU.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
GECCO 2022 Companion - Proceedings of the 2022 Genetic and Evolutionary Computation Conference
ISBN
978-1-4503-9268-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
506-509
Název nakladatele
Association for Computing Machinery
Místo vydání
New York, United States
Místo konání akce
Boston, USA
Datum konání akce
9. 7. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—