Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Heuristics for Opinion Diffusion via Local Elections

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3A10475619" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:10475619 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/978-3-031-23101-8_10" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-031-23101-8_10</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-23101-8_10" target="_blank" >10.1007/978-3-031-23101-8_10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Heuristics for Opinion Diffusion via Local Elections

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Most research on influence maximization considers asimple diffusion model, in which binary information is being diffused (i.e., vertices - corresponding to agents - are either active or passive). Here we consider a more involved model of opinion diffusion: In our model, each vertex in the network has either approval-based or ordinal-based preferences and we consider diffusion processes in which each vertex is influenced by its neighborhood following a local election, according to certain &quot;local&quot; voting rules. We are interested in externally changing the preferences of certain vertices (i.e., campaigning) in order to influence the resulting election, whose winner is decided according to some &quot;global&quot; voting rule, operating after the diffusion converges. As the corresponding combinatorial problem is computationally intractable in general, and as we wish to incorporate probabilistic diffusion processes, we consider classic heuristics adapted to our setting: A greedy heuristic and a local search heuristic. We study their properties for plurality elections, approval elections, and ordinal elections, and evaluate their quality experimentally. The bottom line of our experiments is that the heuristics we propose perform reasonably well on both the real world and synthetic instances. Moreover, examining our results in detail also shows how the different parameters (ballot type, bribery type, graph structure, number of voters and candidates, etc.) influence the run time and quality of solutions. This knowledge can guide further research and applications.

  • Název v anglickém jazyce

    Heuristics for Opinion Diffusion via Local Elections

  • Popis výsledku anglicky

    Most research on influence maximization considers asimple diffusion model, in which binary information is being diffused (i.e., vertices - corresponding to agents - are either active or passive). Here we consider a more involved model of opinion diffusion: In our model, each vertex in the network has either approval-based or ordinal-based preferences and we consider diffusion processes in which each vertex is influenced by its neighborhood following a local election, according to certain &quot;local&quot; voting rules. We are interested in externally changing the preferences of certain vertices (i.e., campaigning) in order to influence the resulting election, whose winner is decided according to some &quot;global&quot; voting rule, operating after the diffusion converges. As the corresponding combinatorial problem is computationally intractable in general, and as we wish to incorporate probabilistic diffusion processes, we consider classic heuristics adapted to our setting: A greedy heuristic and a local search heuristic. We study their properties for plurality elections, approval elections, and ordinal elections, and evaluate their quality experimentally. The bottom line of our experiments is that the heuristics we propose perform reasonably well on both the real world and synthetic instances. Moreover, examining our results in detail also shows how the different parameters (ballot type, bribery type, graph structure, number of voters and candidates, etc.) influence the run time and quality of solutions. This knowledge can guide further research and applications.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    SOFSEM 2023: THEORY AND PRACTICE OF COMPUTER SCIENCE

  • ISBN

    978-3-031-23100-1

  • ISSN

    0302-9743

  • e-ISSN

    1611-3349

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    144-158

  • Název nakladatele

    SPRINGER INTERNATIONAL PUBLISHING AG

  • Místo vydání

    CHAM

  • Místo konání akce

    Novy Smokovec

  • Datum konání akce

    15. 1. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000916960700010