Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Use of locative postposition-verb construction in Korean: analysis of L1-Korean corpora and L2-Korean textbooks

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3AJGJQY57Z" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:JGJQY57Z - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85159361310&doi=10.3366%2fcor.2023.0271&partnerID=40&md5=1e4a9c5b5bd548cbf9e1e0b8624d59a6" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85159361310&doi=10.3366%2fcor.2023.0271&partnerID=40&md5=1e4a9c5b5bd548cbf9e1e0b8624d59a6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3366/cor.2023.0271" target="_blank" >10.3366/cor.2023.0271</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Use of locative postposition-verb construction in Korean: analysis of L1-Korean corpora and L2-Korean textbooks

  • Popis výsledku v původním jazyce

    "A usage-based account argues that the actual experience of language use greatly affects the course of language acquisition. On the basis of this premise, this study investigates how language textbooks, as a main input source for L2 learners, reflect the properties of a target language. We focus on a Korean locative postposition–verb construction, consisting of one of the three locative postpositions (–ey, –eyse and –(u)lo) and particular sets of verbs. For this purpose, we adopt representative L1 written/spoken corpora in Korean and two L2-Korean textbook corpora, and analysed three aspects of them: frequency of these postpositions and verbs, their association strength, and change in use of the construction’s components across the corpora. We find that (i) verb types co-occurring with each postposition follow the Zipfian distribution in both datasets, (ii) L1 corpora and L2 textbooks are inconsistent with their manifestation of postposition–verb associations within the construction, and (iii) the two textbook types differ in verb use co-occurring with the postpositions. The implications of this study’s findings are discussed in terms of the acquisitional benefits of constructional frames and using corpora for L2 learning and teaching. © Boo Kyung Jung and Gyu-Ho Shin."

  • Název v anglickém jazyce

    Use of locative postposition-verb construction in Korean: analysis of L1-Korean corpora and L2-Korean textbooks

  • Popis výsledku anglicky

    "A usage-based account argues that the actual experience of language use greatly affects the course of language acquisition. On the basis of this premise, this study investigates how language textbooks, as a main input source for L2 learners, reflect the properties of a target language. We focus on a Korean locative postposition–verb construction, consisting of one of the three locative postpositions (–ey, –eyse and –(u)lo) and particular sets of verbs. For this purpose, we adopt representative L1 written/spoken corpora in Korean and two L2-Korean textbook corpora, and analysed three aspects of them: frequency of these postpositions and verbs, their association strength, and change in use of the construction’s components across the corpora. We find that (i) verb types co-occurring with each postposition follow the Zipfian distribution in both datasets, (ii) L1 corpora and L2 textbooks are inconsistent with their manifestation of postposition–verb associations within the construction, and (iii) the two textbook types differ in verb use co-occurring with the postpositions. The implications of this study’s findings are discussed in terms of the acquisitional benefits of constructional frames and using corpora for L2 learning and teaching. © Boo Kyung Jung and Gyu-Ho Shin."

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    "Corpora"

  • ISSN

    1749-5032

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    15-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85159361310