Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Conceptual knowledge in financial literacy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F24%3A10485582" target="_blank" >RIV/00216208:11320/24:10485582 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/inted.2024.0843" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.21125/inted.2024.0843</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/inted.2024.0843" target="_blank" >10.21125/inted.2024.0843</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Conceptual knowledge in financial literacy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper describes the interim results of a research study conducted in the 2023/2024 school year to determine whether a financial literacy seminar develops students&apos; conceptual understanding of certain financial literacy concepts. Concepts examined include inflation, a loan, and budgeting. The seminar was newly designed for this study and involves 17 students (5 boys, 12 girls) in their first year of secondary school (combined lyceum), aged 15-16. The seminar was piloted in a previous school year with a previous first-year class. The seminar was designed in accordance with the current financial literacy standards of the Czech Republic and focused on developing conceptual knowledge of financial literacy. A pre-test in the form of a concept test was developed for the fall of 2023. It was first piloted and then realized. Some tasks from the test will be shown in the paper. The test was prepared in accordance with the results of a questionnaire for experts (financial mathematicians, economists, mathematics didactics and experienced primary, secondary and university teachers), from which key concepts of financial literacy emerged. The paper will present both the design of the pre-test itself and the students&apos; responses. These will then be discussed. This study is part of the author&apos;s dissertation.

  • Název v anglickém jazyce

    Conceptual knowledge in financial literacy

  • Popis výsledku anglicky

    This paper describes the interim results of a research study conducted in the 2023/2024 school year to determine whether a financial literacy seminar develops students&apos; conceptual understanding of certain financial literacy concepts. Concepts examined include inflation, a loan, and budgeting. The seminar was newly designed for this study and involves 17 students (5 boys, 12 girls) in their first year of secondary school (combined lyceum), aged 15-16. The seminar was piloted in a previous school year with a previous first-year class. The seminar was designed in accordance with the current financial literacy standards of the Czech Republic and focused on developing conceptual knowledge of financial literacy. A pre-test in the form of a concept test was developed for the fall of 2023. It was first piloted and then realized. Some tasks from the test will be shown in the paper. The test was prepared in accordance with the results of a questionnaire for experts (financial mathematicians, economists, mathematics didactics and experienced primary, secondary and university teachers), from which key concepts of financial literacy emerged. The paper will present both the design of the pre-test itself and the students&apos; responses. These will then be discussed. This study is part of the author&apos;s dissertation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    INTED2024 Proceedings

  • ISBN

    978-84-09-59215-9

  • ISSN

    2340-1079

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    3132-3138

  • Název nakladatele

    IATED

  • Místo vydání

    Valencia, Spain

  • Místo konání akce

    Valencia, Spain

  • Datum konání akce

    4. 3. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku