Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sexist textbooks: Automated analysis of gender bias in 1,255 books from 34 countries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3A7EG5N59K" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:7EG5N59K - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85206004693&doi=10.1371%2fjournal.pone.0310366&partnerID=40&md5=4c6279c5c03bc77d783c6976bea1c76c" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85206004693&doi=10.1371%2fjournal.pone.0310366&partnerID=40&md5=4c6279c5c03bc77d783c6976bea1c76c</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0310366" target="_blank" >10.1371/journal.pone.0310366</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Sexist textbooks: Automated analysis of gender bias in 1,255 books from 34 countries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Textbooks play a critical role in schooling around the world. Small sample studies show that many books continue to under-represent women and girls, and to portray men and women in stereotypical gendered roles. In this paper, we use quantitative text analysis to assess the degree of gender bias in a newly assembled corpus of 1,255 English language school textbooks from 34 countries that are publicly available online. We find consistent patterns of under-representation of female characters and portrayal of stereotypical gendered roles. Women and girls appear less frequently, are portrayed as more passive, are less likely to be associated with work or achievement, and are more likely to be associated with the home and traditionally female occupations. Comparing across countries, female representation in books is correlated with higher GDP and more legal rights for women. Under-representation and stereotypes are a particular problem in South Asia.

  • Název v anglickém jazyce

    Sexist textbooks: Automated analysis of gender bias in 1,255 books from 34 countries

  • Popis výsledku anglicky

    Textbooks play a critical role in schooling around the world. Small sample studies show that many books continue to under-represent women and girls, and to portray men and women in stereotypical gendered roles. In this paper, we use quantitative text analysis to assess the degree of gender bias in a newly assembled corpus of 1,255 English language school textbooks from 34 countries that are publicly available online. We find consistent patterns of under-representation of female characters and portrayal of stereotypical gendered roles. Women and girls appear less frequently, are portrayed as more passive, are less likely to be associated with work or achievement, and are more likely to be associated with the home and traditionally female occupations. Comparing across countries, female representation in books is correlated with higher GDP and more legal rights for women. Under-representation and stereotypes are a particular problem in South Asia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    PLoS ONE

  • ISSN

    1932-6203

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10 October

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    1-27

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85206004693