Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bootstrapping the Annotation of UD Learner Treebanks

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3A8CD8IR7P" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:8CD8IR7P - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85198653384&partnerID=40&md5=cccc8dc5beaefe97387ad08737778c1b" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85198653384&partnerID=40&md5=cccc8dc5beaefe97387ad08737778c1b</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Bootstrapping the Annotation of UD Learner Treebanks

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Learner data comes in a variety of formats, making corpora difficult to compare with each other. Universal Dependencies (UD) has therefore been proposed as a replacement for the various ad-hoc annotation schemes. Nowadays, the time-consuming task of building a UD treebank often starts with a round of automatic annotation. The performance of the currently available tools trained on standard language, however, tends to decline substantially upon application to learner text. Grammatical errors play a major role, but a significant performance gap has been observed even between standard test sets and normalized learner essays. In this paper, we investigate how to best bootstrap the annotation of UD learner corpora. In particular, we want to establish whether Target Hypotheses (THs), i.e. grammar-corrected learner sentences, are suitable training data for fine-tuning a parser aimed for original (ungrammatical) L2 material. We perform experiments using English and Italian data from two of the already available UD learner corpora. Our results show manually annotated THs to be highly beneficial and suggest that even automatically parsed sentences of this kind might be helpful, if available in sufficiently large amounts. © 2024 ELRA Language Resource Association: CC BY-NC 4.0.

  • Název v anglickém jazyce

    Bootstrapping the Annotation of UD Learner Treebanks

  • Popis výsledku anglicky

    Learner data comes in a variety of formats, making corpora difficult to compare with each other. Universal Dependencies (UD) has therefore been proposed as a replacement for the various ad-hoc annotation schemes. Nowadays, the time-consuming task of building a UD treebank often starts with a round of automatic annotation. The performance of the currently available tools trained on standard language, however, tends to decline substantially upon application to learner text. Grammatical errors play a major role, but a significant performance gap has been observed even between standard test sets and normalized learner essays. In this paper, we investigate how to best bootstrap the annotation of UD learner corpora. In particular, we want to establish whether Target Hypotheses (THs), i.e. grammar-corrected learner sentences, are suitable training data for fine-tuning a parser aimed for original (ungrammatical) L2 material. We perform experiments using English and Italian data from two of the already available UD learner corpora. Our results show manually annotated THs to be highly beneficial and suggest that even automatically parsed sentences of this kind might be helpful, if available in sufficiently large amounts. © 2024 ELRA Language Resource Association: CC BY-NC 4.0.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Workshop Build. Using Comp. Corpora, BUCC LREC-COLING - Proc.

  • ISBN

    978-249381431-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    111-117

  • Název nakladatele

    European Language Resources Association (ELRA)

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Torino, Italia

  • Datum konání akce

    1. 1. 2025

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku