Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Morphosyntactic Analysis for CHILDES

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3APPFAV2ZX" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:PPFAV2ZX - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2407.12389" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2407.12389</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2407.12389" target="_blank" >10.48550/arXiv.2407.12389</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Morphosyntactic Analysis for CHILDES

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Language development researchers are interested in comparing the process of language learning across languages. Unfortunately, it has been difficult to construct a consistent quantitative framework for such comparisons. However, recent advances in AI (Artificial Intelligence) and ML (Machine Learning) are providing new methods for ASR (automatic speech recognition) and NLP (natural language processing) that can be brought to bear on this problem. Using the Batchalign2 program (Liu et al., 2023), we have been transcribing and linking data for the CHILDES database and have applied the UD (Universal Dependencies) framework to provide a consistent and comparable morphosyntactic analysis for 27 languages. These new resources open possibilities for deeper crosslinguistic study of language learning.

  • Název v anglickém jazyce

    Morphosyntactic Analysis for CHILDES

  • Popis výsledku anglicky

    Language development researchers are interested in comparing the process of language learning across languages. Unfortunately, it has been difficult to construct a consistent quantitative framework for such comparisons. However, recent advances in AI (Artificial Intelligence) and ML (Machine Learning) are providing new methods for ASR (automatic speech recognition) and NLP (natural language processing) that can be brought to bear on this problem. Using the Batchalign2 program (Liu et al., 2023), we have been transcribing and linking data for the CHILDES database and have applied the UD (Universal Dependencies) framework to provide a consistent and comparable morphosyntactic analysis for 27 languages. These new resources open possibilities for deeper crosslinguistic study of language learning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Language Development Research

  • ISSN

    2771-7976

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    1-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus