Morphosyntactic Analysis for CHILDES
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3APPFAV2ZX" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:PPFAV2ZX - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2407.12389" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2407.12389</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2407.12389" target="_blank" >10.48550/arXiv.2407.12389</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Morphosyntactic Analysis for CHILDES
Popis výsledku v původním jazyce
Language development researchers are interested in comparing the process of language learning across languages. Unfortunately, it has been difficult to construct a consistent quantitative framework for such comparisons. However, recent advances in AI (Artificial Intelligence) and ML (Machine Learning) are providing new methods for ASR (automatic speech recognition) and NLP (natural language processing) that can be brought to bear on this problem. Using the Batchalign2 program (Liu et al., 2023), we have been transcribing and linking data for the CHILDES database and have applied the UD (Universal Dependencies) framework to provide a consistent and comparable morphosyntactic analysis for 27 languages. These new resources open possibilities for deeper crosslinguistic study of language learning.
Název v anglickém jazyce
Morphosyntactic Analysis for CHILDES
Popis výsledku anglicky
Language development researchers are interested in comparing the process of language learning across languages. Unfortunately, it has been difficult to construct a consistent quantitative framework for such comparisons. However, recent advances in AI (Artificial Intelligence) and ML (Machine Learning) are providing new methods for ASR (automatic speech recognition) and NLP (natural language processing) that can be brought to bear on this problem. Using the Batchalign2 program (Liu et al., 2023), we have been transcribing and linking data for the CHILDES database and have applied the UD (Universal Dependencies) framework to provide a consistent and comparable morphosyntactic analysis for 27 languages. These new resources open possibilities for deeper crosslinguistic study of language learning.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Language Development Research
ISSN
2771-7976
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
1-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—