Úvahy o povaze empatie jako předpokladu i součásti lidského porozumění v hermeneutickém kontextu (se zvláštním zřetelem k filosofii W. Diltheye).
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F09%3A00222197" target="_blank" >RIV/00216208:11410/09:00222197 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úvahy o povaze empatie jako předpokladu i součásti lidského porozumění v hermeneutickém kontextu (se zvláštním zřetelem k filosofii W. Diltheye).
Popis výsledku v původním jazyce
Stať se zabývá analýzou dvou odlišných forem poznání, rozdílem mezi vysvětlením (Erklaeren) abstraktních principů ve vědách exaktních a mezi porozuměním (Verstehen) společenským, historickým a psychickým jevům ve vědách humanitních. Autorka analyzuje vývoj hermeneutiky od Diltheye až po Heideggera a Gadamera a ukazuje její význam v pedagogické a psychoterapeutické praxi a v procesech poznávání ve výchově a vyučování. Všímá si souvislosti mezi prožíváním a poznáváním a možnosti jejich využití v rozvoji kognitivních procesů nejen u žáků a studentů, ale i u vyučujících. Porozumění výchovné a vzdělávací činnosti je zde představeno především jako sebeporozumění odehrávající se v reflexi povahy vlastní činnosti učitele a vychovatele.
Název v anglickém jazyce
The considerations of the empathy´s nature as a prerequisite and a part of the human´s understanding within the hermeneutic context (with special reference to the philosophy of W. Dilthey)
Popis výsledku anglicky
The essay is dealing with the analysis of two different forms of cognition, the difference between explaining (Erklaeren) of abstract principles in the exact sciences and understanding (Verstehen) of social, historical and psychical phenomena in the human sciences. The author analyzes the development of hermeneutics from Dilthey to Heidegger and Gadamer and demonstrates its importance in the pedagogy and psychotherapy practices and in the processes of the upbringing and teaching cognition. The author also notes the connection between the experience and cognition and the possibilities of their use in the development of the cognitive processes, not only according to the pupils and students but also according to the teachers. The understanding of the upbringing and educational activity is represented primarily as a self-understanding taking place in the reflection of the nature of own activity of a teacher and educator.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kognitivní věda dnes a zítra.
ISBN
978-80-86807-55-3
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Počet stran knihy
304
Název nakladatele
Nakladatelství Bor
Místo vydání
Liberec
Kód UT WoS kapitoly
—