Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úvahy o povaze empatie jako předpokladu i součásti lidského porozumění v hermeneutickém kontextu (se zvláštním zřetelem k filosofii W. Diltheye).

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F09%3A00222197" target="_blank" >RIV/00216208:11410/09:00222197 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úvahy o povaze empatie jako předpokladu i součásti lidského porozumění v hermeneutickém kontextu (se zvláštním zřetelem k filosofii W. Diltheye).

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stať se zabývá analýzou dvou odlišných forem poznání, rozdílem mezi vysvětlením (Erklaeren) abstraktních principů ve vědách exaktních a mezi porozuměním (Verstehen) společenským, historickým a psychickým jevům ve vědách humanitních. Autorka analyzuje vývoj hermeneutiky od Diltheye až po Heideggera a Gadamera a ukazuje její význam v pedagogické a psychoterapeutické praxi a v procesech poznávání ve výchově a vyučování. Všímá si souvislosti mezi prožíváním a poznáváním a možnosti jejich využití v rozvoji kognitivních procesů nejen u žáků a studentů, ale i u vyučujících. Porozumění výchovné a vzdělávací činnosti je zde představeno především jako sebeporozumění odehrávající se v reflexi povahy vlastní činnosti učitele a vychovatele.

  • Název v anglickém jazyce

    The considerations of the empathy´s nature as a prerequisite and a part of the human´s understanding within the hermeneutic context (with special reference to the philosophy of W. Dilthey)

  • Popis výsledku anglicky

    The essay is dealing with the analysis of two different forms of cognition, the difference between explaining (Erklaeren) of abstract principles in the exact sciences and understanding (Verstehen) of social, historical and psychical phenomena in the human sciences. The author analyzes the development of hermeneutics from Dilthey to Heidegger and Gadamer and demonstrates its importance in the pedagogy and psychotherapy practices and in the processes of the upbringing and teaching cognition. The author also notes the connection between the experience and cognition and the possibilities of their use in the development of the cognitive processes, not only according to the pupils and students but also according to the teachers. The understanding of the upbringing and educational activity is represented primarily as a self-understanding taking place in the reflection of the nature of own activity of a teacher and educator.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Kognitivní věda dnes a zítra.

  • ISBN

    978-80-86807-55-3

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

  • Počet stran knihy

    304

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Bor

  • Místo vydání

    Liberec

  • Kód UT WoS kapitoly