Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10105295" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10105295 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců
Popis výsledku v původním jazyce
V moderně pojaté mediální výchově je zapotřebí studentům sdělit, že média jsou odrazem toho, jak se společnost snaží interpretovat svět kolem sebe. Lze na nich poznat, jakým interpretacím je dáván větší prostor a jaké jsou v daném diskurzu upřednostňovány. Vítězné interpretace mají moc konstruovat reálný obraz světa, a přestávají být pouhou "mediální realitou". Jednu z cest k uvědomění si této skutečnosti poskytuje vhled do teorie rámcování. Rámec je zásadním pojmem současného zkoumání jazyka a informační hodnoty hromadných sdělení, jejich dopadu na člověka a jeho svět. Klíčová role rámce pak spočívá zejména v tom, že definuje, jaký typ dotazování je relevantní a jaký není, a také v tom, že vytyčuje interpretační prostor, tedy de facto interpretacím předchází. Skutečnost, že uvnitř takových rámců žijeme a jen obtížně překračujeme jejich hranice, je dobré znát.
Název v anglickém jazyce
Interpretation of media texts through the use of the theory of frames
Popis výsledku anglicky
The modern concept of media education tells students that the media are a reflection of how society tries to interpret the world around her. The media show us which interpretations are given more space and which ones are preferred in the prevailing discourse. Winning interpretations have the power to construct a real image of the world, and cease to be mere "media reality". Insight into the theory of frames provides one way to become aware of this fact. The frame is a fundamental concept of contemporaryexploration of language and information value of mass communication, its impact on man and his world. A key part of the frame consists mainly in that it defines what type of questioning is relevant and what is not, and that it sets interpretive space, thus it de facto precedes the interpretations. The fact that we live within these frames, and that we are just barely exceeding them is good to know.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
87-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—