Pojetí vzdělávání v díle Karla Havlíčka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10106019" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10106019 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí vzdělávání v díle Karla Havlíčka
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se systematicky zabývá pojetím vzdělávání v životě a díle českého spisovatele, novináře a národního buditele Karla Havlíčka Borovského (1821-1856), zejména v jeho politické publicistice a korespondenci. Polemizuje s ustáleným hodnocením Havlíčkovamyšlení jako bytostně praktického a nefilosofického a pokouší se vytěžit jeho skryté motivy pro současnou filosofii vzdělávání, demokratického občanství a politiky. Za klíč k porozumění Havlíčkovu pojetí vzdělávání považuje jednak Havlíčkův mimořádný dar kritického slova a občansko-politickou prozíravost, v hlubším smyslu pak plodný svár mezi osvícenskou skepsí absolutizujícího praktického rozumu a krizi náboženské-existenciální důvěry jako nenaplnitelné lásky.
Název v anglickém jazyce
The Concept of Education in the Works of Karel Havlíček Borovský
Popis výsledku anglicky
The paper systematically examines the concept of education in the life and work of the Czech writer, journalist and national revivalist Karel Havlíček Borovský (1821-1856), particularly in his political journalism and personal correspondence. It argues against the established picture of Havlíček''s thought as essentially down-to-earth and non-philosophical, and it attempts to develop its hidden motifs for the present-day philosophy of education, democratic citizenship and politics. The key to understanding of Havlíček''s concept of education is his extraordinary gift of the critical word and civic-political prudence, however, in the deeper sense of the word, it is Havlíček''s creative struggle between the Enlighement''s skepsis of the absolutizing common sense and the crisis of religious-existential faith as unrealizable love.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Česká vzdělanost v Evropě I.
ISBN
978-80-7290-515-7
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
173-191
Počet stran knihy
333
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—