Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

''He was born that way'': parental constructions of giftedness

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10106418" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10106418 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    ''He was born that way'': parental constructions of giftedness

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article presents results of a multiple-case study that examined the ways in which parents perceived and influenced the development of five children who showed extraordinary potential in various domains, such as school, sports or music. Semi-structured interviews were used to collect information about the children''s development and were subsequently processed by thematic analysis. The analysis showed that parents based their nurturing practices on their constructions of children''s giftedness. In most cases they constructed giftedness as an inborn and stable trait which predisposed children to future extraordinary achievements. This construction was related to supportive nurturing practices but also to excessive expectations and pressures to maintain peak performance which seemed to have a hindering effect on children''s motivation and on the long-term development of their achievements.

  • Název v anglickém jazyce

    ''He was born that way'': parental constructions of giftedness

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents results of a multiple-case study that examined the ways in which parents perceived and influenced the development of five children who showed extraordinary potential in various domains, such as school, sports or music. Semi-structured interviews were used to collect information about the children''s development and were subsequently processed by thematic analysis. The analysis showed that parents based their nurturing practices on their constructions of children''s giftedness. In most cases they constructed giftedness as an inborn and stable trait which predisposed children to future extraordinary achievements. This construction was related to supportive nurturing practices but also to excessive expectations and pressures to maintain peak performance which seemed to have a hindering effect on children''s motivation and on the long-term development of their achievements.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GPP407%2F11%2FP512" target="_blank" >GPP407/11/P512: Konstrukty a praktiky ve vzdělávání nadaných: Rozvoj nadaných dětí v českém vzdělávacím kontextu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    High Ability Studies

  • ISSN

    1359-8139

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    199-217

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus