Konstrukt nadání a výchovné praktiky rodičů: vícepřípadová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10107837" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10107837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konstrukt nadání a výchovné praktiky rodičů: vícepřípadová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na analýzu vztahu konstruktu nadání a výchovných praktik rodičů dětí podávajících v různých oborech mimořádné výkony. Výsledky naznačují, že konceptualizace nadání jako relativně stabilního osobnostního rysu mohou mít negativní dopad na to, jakým způsobem rodiče interpretují výsledky svých dětí a jakým způsobem k dětem přistupují. Ve studovaných případech tyto konstrukce vytvářely podklad pro výchovné praktiky, jež byly nepřiměřeně kontrolující či protektivní, a vedly k nechtěným důsledkům jako například k selhávání ve škole či neadaptivním strategiím zvládání. Nejproduktivnější rodičovská konstrukce nadání byla založena na situačních a vývojových charakteristikách a kladla důraz na dlouhodobý rozvoj spíše než na aktuální stav a jehopříčiny.
Název v anglickém jazyce
Construct of giftedness and parental rearing practices: multiple-case study
Popis výsledku anglicky
A relation between the construct of giftedness stemming from pedagogical-psychological discourse and rearing practices of parents of high-achieving children is analyzed in the present multiple case study. It seems that current conceptualization of giftedness as a relatively stable and inborn personality trait can negatively influence the ways in which parents interpret outcomes of their children. In the studied cases this construction formed a background for over-controlling or overprotective nurturingpractices that supported negative educational outcomes in children, such as failing at school or maladaptive coping strategies. The most productive parental construction of giftedness emphasized situational and developmental characteristics and long termdevelopment over immediate results.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F11%2FP512" target="_blank" >GPP407/11/P512: Konstrukty a praktiky ve vzdělávání nadaných: Rozvoj nadaných dětí v českém vzdělávacím kontextu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2011
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
102-130
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—