Speciálněpedagogické hodnocení čichového vnímání u osob s vrozenou a získanou zrakovou vadou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10108407" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10108407 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Speciálněpedagogické hodnocení čichového vnímání u osob s vrozenou a získanou zrakovou vadou
Popis výsledku v původním jazyce
Čich je ve speciálně pedagogické praxi považován za jeden z kmpenzačních smyslů. Předkládaná práce je zaměřena na vyšetření čichového vnímání u osob s vrozenoým a získaným zrakovým postižením. Pro naplnění práce byly využity standyrdizované testy čichového vnímání UPSIT a STT, dále byly testované osoby dotazovány na subjektivní vnímání využití čichu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 77 osob se zrakovým postižením. Výsledky výzkumu zjišťují úroveň čichového vním,ání osob se zrakovým postižením na základě dostupných standardizovaných testů. U osob se zrakovým postižením se neprojevila rozdílná úroveň čichového vnímání v případě vrozeného či získaného zrakového postižení. Proto se stanovení úrovně čichového vnímání osob se zrakovým postižením a jehonásledný rozvoj jeví jako důležitý předpoklad jejich cílené edukace.
Název v anglickém jazyce
Special Educational Smell Identification in Persons with Congenital and Acquired Visual Impairments
Popis výsledku anglicky
Olfactory sense is considered as one of the compensatory senses in the special educational practice. The paper is focused on examination of olfactory sense in people with congenital and acquired visual impairments. The standardized tests of olfactory perception UPSIT and STT were utilized. Furthermore the tested people were asked their subjective perception in using the olfactory sense in everyday life. 77 individuals with visual impairment participated in the research. The results of the research map the level of olfactory perception in people with visual impairment on the basis of available standardized tests. Different levels of olfactory perception did not show in the cases of congenital or acquired visual impairments. Identification of the level in olfactory perception of people with visual impairment seems to be the important precondition of their aimed education.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním
ISBN
978-80-7315-219-2
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
89-103
Počet stran knihy
298
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—