Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10128857" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10128857 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na problematiku osvojování cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení (SPU). Jak naznačují zkušenosti ze zahraničí, neomezují se projevy specifických poruch učení v procesu osvojování cizího jazyka pouze na problém se čtením(Sparks, Ganshow, 1993; Hu, 2003; Williams, Lovatt, 2003), ale ovlivňují fonologickou, syntaktickou i sémantickou rovinu cizího jazyka. Cílem výzkumu, který je v příspěvku představen, bylo pomocí Prognosticko-diagnostického testu cizojazyčných schopnostíM. Malíkové (1989) popsat osvojování jednotlivých rovin cizího jazyka u žáků s SPU a v porovnání se srovnávací skupinou postihnout hlavní obtíže těchto žáků. Výzkumný vzorek tvořilo 26 dětí s SPU a 26 spolužáků z šesti 4. tříd tří základních škol v Praze. Kvalitativní analýza výkonů v jednotlivých subtestech poukázala na výrazné rozdíly ve výkonech žáků s SPU v úlohách měřících úroveň cizojazyčných schopností na základě zpracování auditivního podnětu. Na základě zjištěných údajů příspěv
Název v anglickém jazyce
The Acquisition of a Foreign Language among Pupils with The Acquisition of a Foreign Language among Pupils with Specific Learning Disorders
Popis výsledku anglicky
This article is focusing on the issue of foreign language acquisition of pupils with special learning disabilities (LD). According to studies from abroad, specific learning disabilities do not manifest only in the reading problem but they affect also thephonological, syntactic and semantic component of the foreign language. The aim of the research, introduced in this article, was to describe the process of the foreign language levels acquisition and to compare the main difficulties of the pupils with LD and their classmates by using the Prognostic-diagnostic test of foreign language abilities (M. Malíková, 1989). We tested 26 pupils with LD and 26 classmates from six fourth grade classes from three elementary schools in Prague. Qualitative analysis ofsubtests revealed significant differences in performances of pupils with LD especially in tasks requiring processing of auditory stimulus. According to obtained data some of the today recommended teaching techniques with pupils with LD i
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
190-204
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—