Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10129343" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10129343 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie
Popis výsledku v původním jazyce
V článku jsou představeny výsledky kvalitativní studie mladých dospělých, kteří byli v dětství považováni za mimořádně nadané ve sportu, v hudbě nebo ve škole. Studie se zabývá tím, jak zkušenost těchto mladých lidí s vlastními výjimečnými výsledky v dětství souvisí s jejich přesvědčením o možnostech vlastního aktérství v průběhu dospívání. Prostřednictvím biograficky orientovaných semistrukturovaných rozhovorů byly získány informace o jejich vývoji a ty byly následně zpracovány za použití tematické analýzy. V rozhovorech byla identifikována tři hlavní témata vztahující se k tomu, jak respondenti vnímali svůj vývoj. Někteří respondenti zakoušeli intenzivní tlak na výkon, který následně dávali do vztahu s pocity vyhoření a odchodem z oblasti svého nadání v průběhu dospívání. Druhá skupina respondentů mluvila o tom, že se jim dařilo v dětství velmi snadno dosahovat ve srovnání s vrstevníky výrazně lepších výsledků, aniž by byli nuceni se intenzivněji připravovat či vyvíjet úsilí. V konte
Název v anglickém jazyce
Giftedness in childhood and agency in adolescence: multiple-case study
Popis výsledku anglicky
In the paper I present results of a multiple-case study of adolescents who were identified as extraordinarily gifted in school, sports or music during their childhood. I examine the ways in which they construe their giftedness in childhood and how they relate these narratives to their perceived agency in the domain of their giftedness. Semi-structured interviews were used to collect information about the respondents' development and were subsequently processed by thematic analysis. Three distinct themesrelated to childhood giftedness emerged from the analysis. Some respondents experienced intensive pressures to achieve during childhood which led to subsequent feelings of burnout and withdrawal from the area of their giftedness. Other respondents talked about their ability to outperform their peers very easily and without effort as children. Later on, they described themselves as lacking self-regulation skills and being unable to achieve on comparable level as before. The respondents w
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F11%2FP512" target="_blank" >GPP407/11/P512: Konstrukty a praktiky ve vzdělávání nadaných: Rozvoj nadaných dětí v českém vzdělávacím kontextu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2012
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
126-153
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—