"Do školy se chodit musí": aplikační možnosti holistického přístupu při studiu životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10129925" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10129925 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Do školy se chodit musí": aplikační možnosti holistického přístupu při studiu životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje školnímu vzdělávání v ČR očima dnešních mladých dospělých s postižením. Využíváme biografický výzkumný design a předkládáme aplikační možnosti tohoto přístupu při studiu životních drah těchto lidí. Odkrýváme témata vztahující se k tzv. signifikantním konceptům - životní cesty a zdroje. Dokladujeme, že zdroje pro vzdělávání dětí s postižením v běžných školách byly t.č. poskytovány nesystémově a částečně, což mělo často za následek narušení jejich vzdělávací dráhy. V tomto kontextu dospíváme k závěru, že speciální jakkoliv vzdělávání uspokojuje, byť z krátkodobého hlediska, vzdělávací potřeby dětí, zároveň zmírňuje tlak na běžné školy přijímat potřebné změny umožňující vzdělávání dětí s postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Vzdělávací dráha dětí s postižením je tak často negativně poznamenaná, což se v důsledku odráží na jejich psychosociálním rozvoji.
Název v anglickém jazyce
"One has to go to school": Application Options of a Holistic Approach in Studying Life Course of Young Disabled Adults
Popis výsledku anglicky
The chapter reflects the partial results of an ongoing research project whose attention isgiven to school education in the Czech Republic through the eyes of today's young adults with disabilities. The biographical research design is used in the to the study of the life course of these people. We uncover themes related to so called significant concepts - pathways (way of life) and resources. It is evident, that resources for the education of children with disabilities in mainstream schools were (at thattime) provided unsystematically and partly. It often resulted in a disruption of their educational pathways. In this context, we come to the conclusion that special education satisfies educational needs of children (even in the short term) but in same time relieves pressure on the regular schools to implemented necessary changes to accommodate educational needs of children with disabilities. Educational career of children with disabilities is often negatively stigmatized, which has nega
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F2009" target="_blank" >GAP407/11/2009: Kvalitativní monitoring efektů vybraných institucionálních procesů v životě mladých dospělých se zdravotním postižením</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference EVROPSKÉ PEDAGOGICKÉ FÓRUM 2012 PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY VÝUKY ročník II.
ISBN
978-80-905243-2-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
469-476
Název nakladatele
MAGNANIMITAS
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Hradec Králové
Datum konání akce
3. 12. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—