Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10159089" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10159089 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci výzkumného projektu Quali-TYDES - Cesta životem prezentujeme analýzu životních cest mladých dospělých s postižením a uvádíme několik příkladů praktického využití kvalitativních biografických výzkumných metod pro sledování naplňování sociálních politik. Výzkumná pozornost je věnována školnímu vzdělávání v České republice očima dnešních mladých dospělých s postižením. Podrobněji zjišťujeme témata vztahující se k signifikantním konceptům 1) pathways (životní cesta) a 2) resources and capital (zdroje - např. lidské nebo materiální, jež člověk využívá na své životní cestě). Na uvedených příkladech dokladujících vzdělávací dráhy dnešních mladých dospělých s postižením ukazujeme že, zdroje pro vzdělávání dětí s postižením v běžných školách byly poskytovány nesystémově a částečně, což mělo často za následek narušení jejich vzdělávací dráhy. V tomto kontextu speciální vzdělávání uspokojuje z krátkodobého hlediska vzdělávací potřeby dětí a tím také zmírňuje tlak na běžné školy. Školní vz
Název v anglickém jazyce
Opportunities and Perspectives in Qualitative Analyses of Life Course of Young Disabled People
Popis výsledku anglicky
In the framework of the research project Quali-TYDES, we are presenting some results of life-course analysis of young disabled persons and we are proposing examples of the use of qualitative biographical research for the evaluation and monitoring of social policies. In this article, we focus on the field of school education in the Czech Republic through the eyes of today's young adults with disabilities. We analyse in more details the hemes related to 1) pathways (way of life) and 2) the capital and theresources (human or material resources that people use in their life course) of these young people. From these examples, we show that the resources available for the education of young people in mainstream schools are provided in a patchy and disorganised way, which often has a negative impact on their education. Often the pathways of children with disabilities is characterised by frequent interruptions or changes of schools and supports and therefore it has negative consequences on the
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
39-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—