Proč romské děti selhávají v inteligenčních testech?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10192926" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10192926 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proč romské děti selhávají v inteligenčních testech?
Popis výsledku v původním jazyce
Rozdíly ve výsledcích inteligenčních testů se zabývá mnoho studií. Jejich výsledky ukazují, že některým skupinám se v testech daří méně než skupinám jiným. Cílem naší práce bylo přispět k objasnění povahy selhávání romských dětí v úlohách inteligenčníchtestů. Za tímto účelem byl vybrán pretestový a retestový soubor matic ze souborů Ravenových progresivních matic a byly vytvořeny tři soubory učebních matic. Potvrdilo se, že míru porozumění principům progresivních matic je možné pomocí mediačně prováděnékognitivní stimulace rozvíjet. To považujeme za důkaz, že výsledky v Ravenových maticových úlohách, které jsou často považovány za nejadekvátnější nástroj postižení obecné inteligence (tzv. g-faktoru), jsou podstatným způsobem ovlivněny stimuly ze sociokulturního prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. V obou testových souborech (v pretestu i v retestu) byly výsledky českých dětí statisticky významně lepší než výsledky romských dětí (v retestu však byly rozdíly na hranici statistické významn
Název v anglickém jazyce
Why do Roma children underperform in intelligence tests?
Popis výsledku anglicky
Several studies showed that some groups of people reached better scores in intelligence tests than the others. The aim of our study was to clarify why Roma children underperformed in this type of test. This question was solved using a dynamic testing approach (i.e., pretest, training phase, and retest) in two groups - Roma and Czech children. Czech children were more successful both at pretest and retest. In contrast, the level of improvement (i.e., retest minus pretest) was significantly higher in thegroup of Roma children. Thus, an innate cognitive inferiority cannot explain the poorer results of the Roma children; rather, the results seem to reflect other factors, such as socio-cultural background. In summary, Roma children did not realize the potential in the zone of the proximal development. The results of studies which compared the scores in intelligence test between groups of people comes from different background must be considered within scope of specific socio-cultural backg
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
54-69
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—