Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The problematic nature of culture-fair testing: Training effect differences among Czech and Roma children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10286381" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10286381 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/apgads/PDF/Balt-Psy-Journal2013_Vol-14_1-2_.pdf" target="_blank" >http://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/apgads/PDF/Balt-Psy-Journal2013_Vol-14_1-2_.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The problematic nature of culture-fair testing: Training effect differences among Czech and Roma children

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The performance in intelligence tests is considered to be influenced by the environment, however some of the tests are called culture-fair (CF). These tests endeavour to eliminate culture influence as far as possible. One of the most popular tests are Raven's Progressive Matrices (RPM). Unfortunately some authors use CF tests to cultural comparison, which can lead to misleading results. In this preliminary study, we have verified the potential of RPM to measure native culture-independent cognitive ability using two groups of children coming from different socio-cultural backgrounds (Czech and Roma). This potential was evaluated using a dynamic testing approach (i.e., pretest, training phase, and retest). Czech children were more successful both at pretest and retest. In contrast, the level of improvement (i.e., retest minus pretest) was significantly higher in the group of Roma children. Thus, an innate cognitive inferiority cannot explain the poorer results of the Roma children; rathe

  • Název v anglickém jazyce

    The problematic nature of culture-fair testing: Training effect differences among Czech and Roma children

  • Popis výsledku anglicky

    The performance in intelligence tests is considered to be influenced by the environment, however some of the tests are called culture-fair (CF). These tests endeavour to eliminate culture influence as far as possible. One of the most popular tests are Raven's Progressive Matrices (RPM). Unfortunately some authors use CF tests to cultural comparison, which can lead to misleading results. In this preliminary study, we have verified the potential of RPM to measure native culture-independent cognitive ability using two groups of children coming from different socio-cultural backgrounds (Czech and Roma). This potential was evaluated using a dynamic testing approach (i.e., pretest, training phase, and retest). Czech children were more successful both at pretest and retest. In contrast, the level of improvement (i.e., retest minus pretest) was significantly higher in the group of Roma children. Thus, an innate cognitive inferiority cannot explain the poorer results of the Roma children; rathe

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Baltic Journal of Psychology

  • ISSN

    1407-768X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2013/14/1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    14

  • Stát vydavatele periodika

    LV - Lotyšská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    79-91

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus